Державний статус курорту: манна небесна чи Сізіфова праця? |
Інтерв’ю | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Написав(ла) Трускавецька міська рада | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
04.07.2013 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
На сьогодні людьми зі сторони, деякими політиками, особливо журналістами, необізнаними з проблемами курорту Трускавця, кидаються у народ привабливі гасла, свого роду словесні кліше про те, що трускавецька міська рада нічого не робить, щоб отримати статус курорту державного значення, що начебто трускавецькій владі вигідно не отримувати цей, здавалось би, омріяний статус. Наскільки справедливі такі звинувачення? – в інтерв’ю міського голови міста Трускавця Руслана Козира.
- Що дає статус курорту державного значення? Сам по собі статус курорту державного значення, відповідно до теперішнього законодавства, нічого не гарантує і жодних преференцій не надає. По суті, створюється ще одна адміністрація, яка стає посередником у прийнятті рішень, контролює грошові потоки (не формує, а саме контролює), і курорт віддається на відкуп міністерським чиновникам. Трускавцю статус державного курорту слід було би отримати ще до 1999 року – до моменту роздержавлення профспілкового майна. Можливо, це убезпечило би місто-курорт від тотального розпродажу громадської землі та майна. А на сьогоднішній день практично не залишилося земельних ділянок, продаж яких потребував би контролю з боку держави. А те, що курорти зі статусом державних ніде і ні в чому не мають привілей, можна побачити на прикладі інших курортів, які мають даний статус, зокрема Скадовськ, Бердянськ, Миргород, Хмільник, – ці курорти навіть візуально особливо не різняться на фоні Трускавця – ті ж проблеми, якщо не більші. За рівнем доходів і видатків на одного мешканця Трускавець має кращий показник, як, до речі, і за інвестиціями в основний капітал. У державних програмах також ніхто ніде не побачить, щоб курорту з державним статусом надавалися якісь переваги. На сьогодні виконавчими органами міської ради розробляються програми і різного роду проекти розвитку, які у міру місцевих фінансових можливостей реалізуються. А маючи статус державного курорту, місто навіть в тих можливостях буде обмежене, оскільки реалізація проектів гальмуватиметься відсутністю державного фінансування – такі реалії. За наявності даного статусу багато наших інвестиційних проектів просто "загубилось би" у міністерських кабінетах. Під великим знаком питання була б реалізація проекту енергоощадності, який на сьогодні активно упроваджується в нашому місті. Навряд чи зацікавив би міністерських чиновників і проект спорудження дельфінарію... - Якщо називати речі своїми іменами, то державний статус курорту – це свого роду кабала для місцевого самоврядування, ущемлення прав громади щодо розпоряджання майном, коштами, землею в тому числі. Чи означає це на ділі, що курорт Трускавець направду не хоче отримувати державного статусу? Політична й економічна ситуації в державі, сам стереотип стосунків між місцевим самоврядуванням і державними інституціями на сьогодні зовсім не стимулює курорти отримувати цей статус. Але в надії на кращий завтрашній день української держави і її законодавства, нами проведено попередню ґрунтовну роботу щодо отримання Трускавцем статусу державного курорту. На сьогодні законодавство ставить дві головні обов’язкові умови, які мають бути виконані при підготовці документів: це – наявність генерального плану забудови і затвердження адміністративних меж міста. Якщо за першим пунктом проблем нема – генеральний план пройшов усю відповідну процедуру і затверджений. До речі, перше, з чим наша міська рада і виконавчий комітет почали працювати, – це затвердження генплану. У минулі роки, коли місто розвивалося і розбудовувалося хаотично, відсутність генплану призвела до багатьох негативних моментів в архітектурі і в цільовому призначенні земельних ділянок, створила багато інших проблем. А щодо затвердження меж міста, тут проблема значно глибша, оскільки її вирішення від Трускавецької міської ради не залежить. Сусідні сільські ради не погоджуються на передачу територій, які фактично належать Трускавцю (так званий четвертий мікрорайон і лісосмуга збоку Модрич), наразі висунули абсолютно неприйнятні умови, зокрема місту пропонується купити ці землі ( історично трускавецькі) за ринковою ціною. На сьогодні нами ведуться перемовини із залученням відповідних органів обласної адміністрації. До речі, на державному рівні процедури вирішення таких спірних питань немає – що ж тут може вдіяти міська рада? А без вирішення питання затвердження адміністративних меж міста – про державний статус говорити не доводиться. - Відомо, що для отримання курортом статусу державного слід пройти трудомістку процедуру отримання відповідних висновків. Що зроблено в цьому плані? Процедура отримання експертних оцінок направду є дуже складною. Відповідні обґрунтування мають бути підготовлені державними дослідницькими установами. Для того, щоб отримати ці документи, міська рада повинна мати усю повноту інформації про стан родовищ мінеральних вод для складання екологічного паспорта природної території і лікувальних ресурсів. ЗАТ "Трускавецькурорт", який у відповідності до ліцензії відповідає за стан родовищ і володіє цими даними, жодних документів не надає, посилаючись на закритість інформації, комерційну таємницю і таке інше. Нонсенс. Крім того, підготовка експертних оцінок – це дуже коштовні послуги. Зокрема лікувально-бальнеологічна експертиза коштувала би бюджету 0, 5 млн. грн. Де місту взяти такі кошти? А загалом на проведення усіх інших експертиз трускавецькій міській раді було би потрібно до 2-х млн. грн. – цифра говорить сама за себе, і держава жодної копійки на ці речі не передбачає. - Які із проблем Трускавця найбільше потребують державної підтримки? Курорт Трускавець направду має проблеми, які охоче переклав би на державні плечі. Найголовніша з цих проблем – утримання та оздоровлення першої санітарної зони, охорона родовища мінеральних вод, "Нафтусі" у першу чергу. Держава мала би взяти під свій контроль виконання Постанови Ради міністрів СРСР №548 від 1981 року, у якій міститься перелік заходів з охорони родовища і яку, до речі, ніхто не відміняв. Відповідальним виконавцем заходів було визнано профспілки, а значить ЗАТ "Трускавецькурорт" як їх правонаступника. Значна частина санітарно-оздоровчих заходів за цією Постановою не виконана і до сьогодні. Цю Постанову слід було би доповнити, адаптувати до часу, визначити пріоритети щодо фінансування заходів з оздоровлення родовища за державними програмами, оскільки міська рада не має ні права, ні фінансових можливостей для цього, як і засобів впливу на ліцензіата-користувача родовищ . Але спостерігаємо зовсім інше. В ліцензії на право використання мінеральних вод, виданій ЗАТ "Трускавецькурорт" 1999 року Державною службою геології та надр України значився пункт про обов’язок користувача розробити, погодити та винести в натурі межі санітарних зон. Це дуже важливо, адже йдеться про охорону безцінних джерел, без яких курорт перестане існувати. Умова ліцензії товариством виконана не була. Натомість у ліцензії нового зразка, виданій 2012 року, цей важливий пункт дивним чином взагалі зник. Виникає питання: чи варто віддавати курорт "під патронат" держави, якщо її інституції за спиною у міської ради, в обхід громади міста роблять такі сумнівні речі? І чому б журналістам, які, на замовлення потенційних учасників виборчого процесу, подекуди "філософствують" з приводу неотримання Трускавцем статусу курорту державного значення, не дослідити ситуацію: як так сталося і чому? А ще б з-поміж іншого попутно зібрати аналітику по курортах державного значення: які ж такі преференції вони отримали разом зі статусом? Скільки програм, які саме і в яких обсягах профінансовані? Хоча відповіді на ці запитання і так відомі: жодного додаткового фінансування курорти державного значення не отримують. Якщо мали якісь преференції, то це стало наслідком суто власного потужного депутатського лоббі у Верховній Раді, особистого впливу окремого депутата і його важелів (переважно політичних) в уряді. А зважаючи на ставлення уряду і Верховної Ради до Західних регіонів, Трускавцю найближчими роками мало що світитиме навіть за наявності статусу державного. - Слід припустити, що ближче до виборів тема отримання Трускавцем статусу курорту державного значення буде розкручуватися і експлуатуватися опонентами теперішньої міської влади посилено в рамках своїх піар-акцій. Що Ви думаєте з цього приводу? Направду, державний статус курорту – це дуже вдячна піар-тема. Але це будуть популістські заяви і не більше, оскільки, все, що можна було зробити на цей момент щодо отримання курортом державного статусу, нами зроблено. Решта питань упирається в проблеми, розв’язати які без участі і зацікавленості державних інстанцій місто не зможе. А до тих пір процедура отримання статусу курорту державного значення – це Сізіфова праця: пхнемо догори каменюку, яка нам же впаде на голову. Адже відомо: чим ближче до державних органів влади, тим менше самоврядування, тим менше прав для громади. Крім того, державний статус – це додаткові правові стосунки з державою, до якої довіра серед населення – менше 5%, а до Верховної Ради – менше 3%. Ці цифри – серйозна інформація для роздумів у дилемі: потрібен чи непотрібен курорту Трускавцю статус державного. В Україні є 58 курортів, і з них статус державного мають не більше 5. Якби такий статус був манною небесною, або хоча б суттєвою підтримкою, то у чергу на його отримання вишикувались би всі. Але, як бачимо, не дуже спішать – і що цікаво, не лише курорти не спішать, а й сама держава не дуже заохочує, очевидно розуміючи, що фінансово "не потягне", тому й не прагне обтяжувати себе додатковими обов’язками та брати відповідальність. Якби держава сама була зацікавлена в тому, щоб надавати курортам статус державних, то уже були би знайдені механізми вирішення усіх проблем і усунені перешкоди, з якими зустрічаються місцеві органи влади, намагаючись підготувати документи для отримання такого статусу. Переглядів: 5237
Додати коментар
|
© 2008-2024 Дрогобич Інфо → (сайт працює 6061 день)