Дві сторони медалі Або як Раймунд Ярош "любив" українців

Надрукувати
Роздуми
Написав(ла) Володимир Садовий   
17.10.2013
Герб ТрускавцяНещодавно прочитав статтю викладача Дрогобицького педуніверситету ім. І.Франка Богдана Лазорака "Раймунд Ярош – останній бургомістр Дрогобича", розміщену в часописі "Галицька брама" (квітень-травень 2013). Автор подає досить цікаву історичну розвідку щодо постаті Раймунда Яроша (1875 – 1937). Однак, на мій погляд, кожен поважаючий себе історик повинен доводити справу до кінця. Попри всі заслуги бургомістра Дрогобича незайвим буде подати інформацію про його ставлення до українців. Очевидно, Богданові Лазораку варто більше уваги звернути на українські часописи міжвоєнного періоду. Саме в них міститься найбільший відсоток правди щодо різних аспектів життя нашого народу.

Безперечно, Р.Ярош багато зробив для розвитку Дрогобича, Трускавця, Борислава. Однак ці блага досить своєрідно відчули на собі наші співвітчизники. За даними Української Загальної Енциклопедії, яка виходила в 30-их рр. минулого століття за головною редакцією Івана Раковського, в Трускавці тоді проживало 2500 мешканців, 65% становили українці. Про ставлення до них бургомістра яскраво свідчить стаття, яку наводжу нижче мовою оригіналу зі збереженням тогочасного правопису.


Господарка в одній місцевости

Як живе і які порядки завів у Трускавці п. Ярош?
Львівське "Діло" з дня 14. вересня 1929. p.

"Вже кілька разів писалося в "Ділі" про відносини в Трускавці і про ріжні невигоди й терпіння широких кругів місцевого населення. Нещодавно був допис у "Ділі" про цькування українського населення, якому не дозволяється навіть на фестини, аби – Боже борони! – кураційники з Варшави чи з Познанщини не побачили, як культурно вміє бавитися місцеве населення й аби один чи другий з них не допоміг придбати білету на культурно-освітні почини українського селянства.

Та ці цькування українського населення – це тільки одна сторона медалі. Варто поглянути й на другу: господарку всемогучого й необмеженого нині власника Трускавця п. Яроша, що як посадник цієї кураційної місцевости опанував її зовсім і підпорядкував її зі всім і вся своїм власним інтересам.

Як веде господарку в Трускавці всевладний Ярош, видно найкраще з того, що він з колишніх 5% свого посідання в цій місцевости довів до того, що нині Трускавець – це власність його і його спілки. Місцеве населення позбавлено всяких прав, воно не має ніякого голосу й опинилося на становищі невільників. Йому не можна навіть заглянути до ресторану на терені купелевого заведення, воно не сміє навіть вступити до парку без перепустки чи легітимації. Що більше: місцевому населенню заборонено ходити по громадських теренах, навіть ходити чи їздити по повітовій дорозі. Наче зачумленим! За переступлення приписів п. Яроша в цих справах падуть на людей кари, як з рога обильности.

В дальшому варто зазначити, що води в Трускавці не дістанеш, хочби потребував її для рятування зімлілого. Одна-єдина і головна керниця замкнена на ключ. Хочете води – мусите купувати содову воду виробу Яроша і на це нема ради. А від якогось часу замкнено для населення й дорогу до Городища, якою воно ходило без перепон від нєзапамятних часів. Поліція, що пильнує цього переходу, не пускає туди нікого, так, що копальняні робітники, які ходять щодня до праці, мають 4–5 км. дороги більше.

Та це ще далеко не все. "Нафтусі" невільно нині черпати місцевому населенню під строгою карою, навіть туму, що має спільні ґрунти. А щоб довести до своєї здавна вимріяної ціли: посісти "Нафтусю" на власність, страшить п. Ярош населення вивласненням, хоч "Нафтуся" лежить переважно на ерекціональних ґрунтах. Ці ґрунти оцінюють на яких 3 (три) міліони зол., а п. Ярош мав би охоту виміняти їх за свій маєток, що вартує не більше, як 300.000 золотих
".

* * *

Львівське "Діло" неодноразово публікувало подібні статті. Очевидно, для цього були вагомі підстави.

З наведеної вище інформації бачимо, як ставився Р.Ярош до українців. Їхнє цькування та зневага характеризують його не з кращого боку. Та це й не дивно, адже був представником польської національної громади, а про тогочасні відносини українців та поляків ми добре знаємо з історії. Слава Богу, що сьогодні ці відносини змінюються на краще. Хотілося б, щоб наші сучасні дослідники не підходили однобоко до висвітлення той чи іншої теми.

Як би там не було, історик завжди повинен бути об’єктивним, адже минуле нерозривно пов’язане з майбутнім.

Переглядів: 4240

Коментарі (22)
 
Дякую автору за працю, можливо дехто з нас, нарешті, зрозуміє, що таке чужинці при владі. 
Історія вчить, що події мають властивість повторюватись, тому в даний час, як бачимо, все йде до того, що нас знову не пускатимуть до лісу, який буде приватним, поділять на білих і чорних, змусять жити по їх правилам і порядкам. 
ТОму час найвищий задуматись над своїм життям, робити висновки та згуртуватись для захисту своїх життєвих прав і інтересів.
Рейтинг: 13+ -1-
 
Василь, 07:54 17 жовтня 2013 р.
 
При чому тут польська, москальска… Ви собі й так так ради не можете дати.. Для вас інвестиціі, чи з Москаляндії, чи з Гейропи – різниці немає, аби «бабло капало на табло», »касса», грошва» до карману залізала! Колись люди робили добре і «на віки». А те що їх «використовували» - тут і І.Я.Франко є свідком («Борислав сміється», «Boa constrictor»). Я є українцем, чистокровним, проте, чомусь, москалі до мене ставляться як до усіх українців, які НЕ відносяться до категорії «рагулів» і «хохлів».  
Шнырём не рождаются – им становятся. 
Якщо я неправий – розбийте вікна Ратуші чи підпаліть туалет під нею.
Рейтинг: 6+ -3-
 
Bender Rodriguez, 08:36 17 жовтня 2013 р.
 
Через 80 років: Дві сторони медалі Або як Лисий і Радзік "любили" українців
Рейтинг: 7+ -2-
 
гостя з майбутнього, 13:39 17 жовтня 2013 р.
 
Ярош розвинув інфраструктуру Трускавця до найвищого рівня, як би не він то село Трускавець так би і залишилось селом, і не більше, те що селянам забороняли входити на територію певних оздоровчих закладів, це правда, але чому забороняли? бо вони приходили туди торгувати різним крамом з надією заробити грошей, надокучаючи відпочивальникам, от і все. Так що не треба тут розповідати байки про пригноблення, в той час як наших нещасних селян тут так тєжко гнобили на великій Україні селянство від голоду вмирало. Автор про це чомусь забув згадати.
Рейтинг: 7+ -5-
 
приїхали, 15:25 17 жовтня 2013 р.
 
вражає цитата про те, що селянам строго настрого заборонено було набирати нафтусю))), ато яким таким дивом?  
та навіть в Модричах і Східниці досі є не облаштовані джерела звідки нафтуся тече, а що говорити про ті часи! невже Ярош наставив гайдуків по всіх джерелах з нафтусею щоб жоден Іван собі з нирок камні не повиганяв?  
це вже якийсь геноцид за національною ознакою виходить)))  
і взагалі чи місцевих нафтуся аж так цікавила? Чи місцеве населення було взагалі ознайомлене докладно з лікувальними властивостями нафтусі?
Рейтинг: 5+ -2-
 
приїхали 2, 15:33 17 жовтня 2013 р.
 
Доброго дня шанованому пану Садовому, усім читачам та дописувачам. Критикувати когось найлегше, чим і займаються більшість сучасних "дослідників". Але дивує те, чому шановний "науковець" пан Садовий сам не проведе якогось ґрунтовного ВЛАСНОГО дослідження і не опублікує його на сторінках поважного періодичного видання? Крім цього, ЦІКАВИМ СПІВПАДІННЯМ виглядає також те, що пану Садовому "мозолять очі" тільки рефлексії Л. Тимошенка та його учнів, яким є Б. Лазорак? Чи не є це просто особистою неприязню? А щодо власне дослідження Б. Лазорака, то перш ніж критикувати слід розібратися, що було предметом аналізу його статті, а саме - чи розглядав він становище національних громад в період Р. Яруша та його політику по відношенню до українців? Якщо ж Лазорак аналізував лише економічний розвиток "триміста" (Дрогобич-Трускавець-Борислав), то і критикувати нема за що...
Рейтинг: 7+ -3-
 
, 16:37 17 жовтня 2013 р.
 
А в наш час у демократичній Україні можливо українцеві піти в Трускавецький бювет і напитися нафтусі безкоштовно?
Рейтинг: 1+ 0-
 
17, 20:33 17 жовтня 2013 р.
 
"А в наш час у демократичній Україні можливо українцеві піти в Трускавецький бювет і напитися нафтусі безкоштовно?" 
Відповідь: можливо.
Рейтинг: 2+ 0-
 
..., 22:52 17 жовтня 2013 р.
 
пошукайте в неті, є фото з похорону Р. Яроша, за його труною ціле місто йде... це таки про щось говорить
Рейтинг: 3+ -1-
 
Роман, 23:48 17 жовтня 2013 р.
 
можна, йди і пий собі, скільки влізе, правда від тої нафтусі одна назва тільки залишилась
Рейтинг: 2+ 0-
 
до 17-го, 13:40 18 жовтня 2013 р.
 
Досить дивно, що люди, які називають себе істориками складають і тиражують тексти-вихваляння, майже оди колишнім польським панам і намісникам дрогобицького краю. Причому це розтиражовано практично у всіх місцевих газетах. З якої рації нахлинула така любов до колишніх польських панів? А як це в’яжеться з бандерівських рухом, який виник майже у ті ж часи, коли возсідав у кріслі бургомістр Раймунд Ярош?  
Перелік цитат і нарізок з газет свідомо вибрано такий, де польські пани самовихваляють себе і свої діяння. Ось лише деякі з них. «Дрогобицький лікар Максиміліан Курцрок, який очолював у різний час дільниці бальнеології в Трускавці, опублікував цікаве інтерв’ю з бургомістром, про його життя та діяльність, під загальною назвою: «Я все здобував важкою працею…». Так само «важкою працею» його син Роман здобув ціле місто («Р. Ярош дарує Трускавець своєму синові Роману.»)  
Або ще автору стає млосно від того: «що кожного року в місті Дрогобичі поблизу пам'ятника А. Міцкевичу стояла спеціальна будка у якій від цього фонду волонтер роздавав кожному бідному по 1 злотому з рахунку Р. Яроша». Чи «історик» хоч поцікавився, скільки тих злотих було на рахунках у пана Яроша і звідки вони там взялись? Але далі виявляється «вдячна» ґмінна рада призначила «Р. Яроша президентом міста Дрогобича, надавши йому у якості подарунку земельний пляц по вул. Панській в Дрогобичі». Чи «історик» не розуміє, що всі ці «діяння» хваленого пана - це лише «кістки з панського столу», це власне складає суть панування.  
Нарешті автор, «підсумовуючи» від себе додає: «Численний аналіз пресового матеріалу сьогодні дозволяє констатувати що Раймунд Ярош був символом культурного процвітання "Триміста", невипадково громади Дрогобича, Трускавця та Борислава…». Чого так «старається» «історик», кому намагається прислужитись? Може в надії, що нинішні пани польські за це віддячать, вже зі свого столу?
Рейтинг: 3+ -4-
 
, 16:17 20 жовтня 2013 р.
 
Самий умний тут студентик йому автоматом мінус. Студент від твоїх пісюль тошно стає. Ліпше йди поцарапай свою фігню по заборах.
Рейтинг: 5+ -1-
 
студєнтіку, 17:04 20 жовтня 2013 р.
 
І чого то п. Садовому так дошкуляє п. Лазорак? Це тепер на кожну статтю буде достойна "відповідь Чемберлену"? Чекаємо нових рефлексій, п. Садовий.
Рейтинг: 8+ -2-
 
Цікавий, 22:29 20 жовтня 2013 р.
 
Напишіть мені відповідь на запитання хто небудь: Хто такий Володимир Садовий? І яке він має відношення до істориків? і будівничих памятників?
Рейтинг: 4+ -2-
 
Цікавий, 00:52 21 жовтня 2013 р.
 
А чи любить пан Володимир Садовий українців?)
Рейтинг: 3+ -2-
 
Інна Флюнт, 18:31 21 жовтня 2013 р.
 
Це такі тоненькі про пияцтво ?
Рейтинг: 3+ -1-
 
Цікавий, 21:00 21 жовтня 2013 р.
 
Хіба преса то є правда..то ж суцільне жовте політицтво...чоловіченькі дорогі мої...
Рейтинг: 2+ 0-
 
Цікавий, 21:40 21 жовтня 2013 р.
 
Пане Цікавий, а ви написали хоча б одну книжку, тоненьку? Цікавій Варварі на базарі носа відірвали.
Рейтинг: 1+ -1-
 
до Цікавого, 22:04 21 жовтня 2013 р.
 
Чому п. Садовий теж не розкрив усі аспекти життя Р. Яроша? Наприклад, нічого не згадав про його приватне життя, про адюльтер - а про це смаковито писав п. Пастух у нарисі-путівнику "Дрогобицький некрополь"... І де ж ті наші об"єктивні і багатогранні історики, які увійдуть в історію...? (з тоненькими і грубшими книжками).
Рейтинг: 4+ -1-
 
Ерудований, 20:46 22 жовтня 2013 р.
 
Завтра - в четвер відбудеться унікальна виставка поштівок Володимира Садового в палаці музею "Дрогобиччина". початок о 15.00.
Рейтинг: 3+ -5-
 
Андрій, 09:51 23 жовтня 2013 р.
 
Ось мої думки щодо надбання меценатства Яроша! *** 
 
Посилання не публікуємо.
Рейтинг: 0+ -4-
 
Валентина Гук Солідарна з пано, 22:59 09 грудня 2013 р.
 
Пан Садовий щось останніми роками за дуже себе городить, скоріше виглядає таке, що починається у нього звьозная болезнь із синдромом Пастуха. Памятайте пане Садовий Пастух підлягає декомунізації за злочини проти підпілля УГКЦ 70-80-х рр. ХХ ст.
Рейтинг: 5+ 0-
 
Микола Андрусів, 13:35 16 травня 2015 р.
Додати коментар
Ім’я:
Коментар:

 
© 2008-2018 Дрогобич Інфо → (сайт працює 3760 днів)