Виставка шедевру барокового мистецтва у Дрогобичі

Надрукувати
Культура, мистецтво
12.02.2014
Церковні ікони є популярною темою для малюванняУ Дрогобичі у відділі сакрального мистецтва музей "Дрогобиччина" 13 лютого о 14 год. відбудеться зустріч з шедевром українського барокового мистецтва – іконою отця Василя Глібкевича "Стрітення".

За словами завідувачки відділом сакрального мистецтва Лесі Косаняк, дрогобицький іконописець, настоятель храму Воздвиження отець Василь Глібкевич дуже своєрідно висвітлив першу зустріч Ісуса з храмом у своїй творчості. На його іконі "Стрітення" 1740 р., виконаній для одноіменного вівтаря церкви Св. Трійці у Дрогобичі (що була на Малому Ринку) зілюстровано події з життя Ісуса, над яким сорокового дня після народження здійснювався обряд пожертвування. Цікавим є те, що паралельно автор також зображає прихід до храму Богородиці на сороковий день після народження первістка.

Відомо, що західна церква вважає цей празник Господським, у той час як східня має його за Богородичний. У зображенні "Стрітення" о.Глібкевич намагається рівноцінно вшанувати як Богородичну, так Господську теми. Відповідно у центрі композиції першопланово бачимо і Богородицю, і праведного Симеона, який бере на руки Ісуса.

Як зауважила Леся Косаняк, на наших теренах культ Божої Матері споконвіку був незаперечним, а в Дрогобичі – особливим, про що засвідчує величезна кількість церков, присвячених Богородиці, та її зображень як у стінописі, так і в іконописі місцевих святинь. На іконі о.Василь зображає Марію дещо попереду праведника, розверненою на три чверті до нього і з простягненими вперед руками. Акцент автор робить на кольоровому вирішенні яскраво-червоного мафорію, який від різкого руху її руки розвівається у напрямі Симеона. Східна церква називає сороковий день від Богоявлення "Очищення Марії", очевидно, саме ця Богородична тема розкрита о.Василем при зображенні образу Марії. Образ праведника Симеона символічно означає Господську тему "Представлення в Храм", коли старець у повний ріст майже у центрі композиції, бере на руки Немовля. Безумовно, вся увага прикута до Дитяти, яке приймає з рук Матері праведник. Ісус зображений у білому одязі, як у мить Його Преображення на горі Тавор, адже Він приносить Духа всьому, що земне. "Тут слід торкнутися проблеми актуальності Старого Завіту для християн, - каже Леся Косиняк. - Зображенням старця, який його символізує, вшануванням його та єдністю образів Симеона з Ісусом, автор показує цілісність Святого Письма. Зображення свічки у руці Йосипа символічне – зазвичай празник Стрітення ми святкуємо зі свічками, які були вперше введені у звичай VI ст., коли Ікалія – жінка багатого римського урядовця збудувала між Єрусалимом і Вифлиємом церкву в честь Богородиці і там на 40-ий день після Богоявлення запалювала їй свічки. Вони і сьогодні означають світло, яким є сам Ісус Христос. На наших теренах освячені на Стрітення свічки ще називають "громничими", що захищають наші оселі від грому та блискавки. Очевидно, о.Василь був обізнаний із згаданими традиціями, адже вибір саме таких символів був задуманий автором, як і символічне зображення хлопчика, який несе в кошику жертву – пару голубів та горлиць. Цей образ розповідає, що Свята Родина була небагатою, проте це не завадило їй виконати закон і здійснити жертвування".

Мистецтвознавці відзначають незаперечний талант автора ікони, його обізнаність у теологічному, богословському, філософському аспектах, що стосуються теми "Стрітення". Орієнтування у стильовій епосі бароко, у контексті якої створений кожен образ, змодельована кожна деталь, кожен символ ікони, де композиція побудована чітко, симетрично, витримані усі модулі та кольорові співвідношення, притаманні цьому стилю, через призму місцевих традицій і звичаїв засвідчує те, що о.Василь Глібкевич володів неперевершеним професіоналізмом, виконавши твір глибоко символічний, сповнений внутрішньої динаміки, наділений характерними портретними рисами образів, явно знайомих йому.

Нагадаємо, що ікона "Стрітення" була створена на замовлення дружини дрогобицького війта, яка офірувала її для святотроїцької церкви. Домовленість з о.Василем Глібкевичем про це замовлення невипадкова. Передусім, велику роль зіграли родинні зв’язки – автор ікони був одружений із дочкою війта Терезою Ендричковою. Також не менш вагомим був той факт, що о.Василь Глібкевич на той час уже був професійним іконописцем, про що засвідчує високий рівень його майстерності, хоча ікона "Стрітення" належить до раннього періоду його творчості".

Переглядів: 1919

Ваш коментар буде першим
Додати коментар
Ім’я:
E-mail:
Коментар:

 
© 2008-2017 Дрогобич Інфо → (сайт працює 3510 днів)