Дрогобичани часто нарікають на незаконність рішень, прийнятих виконкомом міської ради, вважаючи їх такими, що порушують їхні права та законні інтереси. Ми ж хочемо звернути увагу громадськості на інше - грубе порушення законодавства про місцеве самоврядування та процедури прийняття виконкомом свої рішень.
Моніторинг офіційної сторінки Дрогобицької міської ради дав можливість стверджувати що за 2023 рік виконавчий комітет 9 разів провів свої засідання у так званому «режимі онлайн» (http://surl.li/lmvae).
Зазначимо, що відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Правову норму з таким же змістом обумовлює і частина третя статті 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Це означає, що форма проведення засідання колегіального органу повинна бути передбачена законами України. Оскільки основним законом, направленим на регулювання інституційного функціонування органів місцевого самоврядування, є Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» (надалі – Закон), то пошук норм, що визначають порядок та форми проведення засідань виконавчих комітетів, слід здійснювати в ньому.
Статус, повноваження та організація роботи виконавчого комітету місцевої ради регулюється статтями 51 – 53 Закону. Зокрема, відповідно до статті 53 Закону, основною формою роботи виконавчого комітету місцевої ради є його засідання. Засідання виконавчого комітету скликаються відповідно сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті ради), а в разі його відсутності чи неможливості здійснення ним цієї функції – заступником сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради в міру необхідності, але не рідше одного разу на місяць, і є правомочними, якщо в них бере участь більше половини від загального складу виконавчого комітету. Як бачимо зазначена норма не обумовлює такої форми засідання як «в режимі онлайн».
Однак, звернувшись до пункту 11-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону ми зауважимо, що у період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) законодавець установив, що пленарні засідання місцевих рад, засідання виконавчих комітетів постійних депутатських комісій можуть проводитися в режимі відеоконференцій або аудіоконференцій (дистанційне засідання), крім питань, що потребують таємного голосування. Порядок проведень таких засідань повинен регулюватись регламентом роботи колегіального органу, а у випадку відсутності у регламенті такий порядок визначається сільським, селищним, міським головою, а у випадках, передбачених цим Законом, особою, яка виконує ці повноваження чи головує на засіданні колегіального органу, до внесення змін у відповідний регламент чи положення.
Поряд з цим пункт 11-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону обумовлює, що порядок проведення дистанційних засідань повинен забезпечувати: можливість реалізації прав депутатів місцевих рад, членів виконавчого комітету ради; ідентифікацію особи, яка бере участь у засіданні колегіального органу; встановлення та фіксацію результатів голосування щодо кожного питання.
Окремої уваги заслуговує виключність та вичерпність питань, які можуть включатись до порядку денного дистанційних засідань, а саме питання невідкладного внесення змін до місцевого бюджету, інші питання щодо невідкладних робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій або якнайшвидшої ліквідації особливо тяжких надзвичайних ситуацій, спричинених спалахами, епідеміями та пандеміями, чи реалізації повноважень, пов’язаних з такими обставинами, процедурні питання. Таким чином, інші питання, які не передбачені цим переліком, не можуть включатись до порядку денного дистанційних засідань, а відтак, рішення по них можуть прийматись виключно у режимі звичного (недистанційного) засідання.
Запис дистанційного засідання є невід’ємною частиною протоколу засідання.
27 червня 2023 р. Постановою № 651 Кабінет Міністрів України з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 р. відмінив на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 ( http://surl.li/ipevy), скасувавши у такий спосіб правові підстави для проведення дистанційних засідань рад, виконкомів та депутатських комісій.
Незважаючи на загальнообов’язкові для дотримання органами місцевого самоврядування приписи Конституції та Закону виконавчий комітет, з можливою метою забезпечити непрозоре прийняття рішень, проводить дистанційні засідання «в умовах надзвичайних ситуацій та/або надзвичайного стану», повністю виходячи за рамки визначені чинним законодавством.
Нагадаймо юридичній службі виконкому, що аналогія закону та аналогія права не застосовується для визначення підстав, меж повноважень та способу дій органів державної влади та місцевого самоврядування (ч. 6 ст. 7 КАС України), а відтак, дії виконавчого комітету щодо реалізації форм своїх засідань та предмету питань внесених до порядку денного повинно строго відповідати приписам чинного законодавства.
Аналізуючи вище згадані приписи частини другої статті 19 Конституції України суди усіх інстанцій, у тому числі Верховний Суд, роблять висновок, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу «заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом». Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів. Вчинення ж державним органом чи його посадовою особою дій у межах компетенції, але непередбаченим способом, у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.
Таким чином, у наслідок в тому числі проведення засідань виконавчого комітету Дрогобицької міської ради не передбачений законодавством формі було створено умови для визнання незаконними та скасування цілої низки рішень виконкому.
Переглядів: 1840
|