Клятва Гіппократа – розвінчування міфу

Надрукувати
Роздуми
Написав(ла) doctor   
19.12.2010
Щоденно з екранів телебачення, газетних та інтернет-сторінок ллється потік бруду в сторону лікарів. Бач, найбільші корупціонери в державі. Дійшло до того, що до лікарів немає найменшої поваги з боку населення. В очі одне, поза очі – лайка... Двері в кабінети ногами відкривають, і вже(!) вже(!) дай відповідь, дай довідку, проконсультуй...

Вони ж бо зайняті люди, всі тепер бізнесмени, а час – це гроші! І кожен не забуде нагадати про клятву Гіппократа! А хоч хтось її читав? Сьогодні прийшов додому і дістало, вже дістало. Хотів сказати і скажу (хоча довго терпів – прорвало...)!

До цих пір не можу зрозуміти, чому після прийняття лікарем клятви Гіппократа на його шиї "затягується зашморг - стетоскоп", а на житті ставиться великий червоний хрест?

Чи не так? А які асоціації у Вас викликає словосполучення "Клятва Гіппократа"? Чи не з'являються перед очима стрункі ряди ангелоподібних істот у білих халатах, які, не шкодуючи сил і часу, стоять на сторожі здоров'я людей? Не здавалося Вам, що ось-ось - і на очі навернуться сльози розчулення?

Дивно, але античний лікар Гіппократ до клятви, названої його ім'ям, не має ніякого відношення. Її приписали знаменитому ескулапу давнини в пізніших виданнях його праць. Цікаво й те, що сучасна версія клятви дещо відрізняється від її середньовічного варіанту. Справа в тому, що в оригіналі існували деякі положення, які підкреслювали не стільки турботу про хворого, скільки захист інтересів самих лікарів.

Суспільство завжди створювало міфи і вірило в ілюзії. "Велика медична енциклопедія" трактує феномен ілюзії як - "хибне, помилкове сприйняття реально існуючих у даний момент предметів і явищ". У житті ж все не так. Фальшиве і помилкове часто підноситься як догма. Одного разу створивши міф про "Клятву Гіппократа" суспільство надійно приховало першоджерело.

І найцікавіше, що "суспільство" стало наполегливо підтримувати в соціумі ілюзорне уявлення про лікаря. Поступово сформували міф про образ безправного лікаря-безсрібника, чи то юродивого, чи то монаха-відлюдника, начисто позбавленого матеріальних і духовних потреб. При будь-якій спробі лікарів змінити своє становище в суспільстві "доброзичливе суспільство" стало посилатися на цю пріснопам'ятну клятву - "Поклялися? Терпіть!".

А хто клявся? Я ні, і ще раз ні! А хто з сьогоднішніх лікарів давав "Клятву Гіппократа" в її первозданному вигляді? А хто з грізних і непримиренних громадських наглядачів її читав і взагалі знає, про що вона? І, врешті-решт, якщо ми живемо в суспільстві християнського (за незначним винятком) віросповідання - то при чому тут стародавні звичаї і клятви. При чому тут язичницькі боги, до того ж не головні, а другорядні?

"Клятва", звичайно, грізне слово, але воно до нас прийшло з дохристиянських часів, безповоротно канучи в лету. Сьогодні для невіруючих є Закони, а християнину, напевно, достатньо і Заповідей?

Якщо ми християни то в Євангелії чітко сказано: - "А Я кажу вам: не клястися зовсім: ані небом, бо воно престол Божий; ні землею, бо підніжок для ніг Його; ані Єрусалимом, бо він місто Царя Великого; ні головою твоєю не клянись, бо не можеш жодної волосини зробити білим або чорним. Але нехай буде слово ваше: так, так, ні, немає, а що зверх цього, те від лукавого" (Мт. 5,33-37). Отже лікареві-християнину клятва не потрібна, в силу того, що християнське вчення набагато вище і моральніше, ніж будь-яка язичницька клятва.

Так в чому ж причина разючої життєстійкості міфу про клятву Гіппократа?

Далі я наведу повний текст клятви ...

Звернімося до історії.

Так звана "клятва Гіппократа" зовсім не належить Гіппократу. Коли Гіппократ помер у 377 році до Різдва Христового (за іншими відомостями у 356 році), такої клятви не було й близько. Як і багато іншого, йому приписали цю клятву в пізніших компіляціях його праць. Насправді ж "твори Гіппократа" являють собою конгломерат з творів різних авторів, і виділити з них справжнього Гіппократа практично неможливо. З 72 приписуваних Гіппократу творів, Гален визнавав за справжні - 11, Галлер - 18, а Ковнер тільки 8. Решта робіт, очевидно, належали його синам, лікарям Фессалії і Дракону, і зятю Полібію (В. І. Руднєв, 1998).

Найбільш поширена сьогодні версія клятви, так звана Лікарська заповідь, опублікована в 1848 році в Женеві, опускає великі шматки вихідного тексту (чи текстів).

"Клянуся Аполоном-лікарем, Асклепієм, Гігеєю і Панацеєю і всіма богами і богинями, беручи їх в свідки, виконувати чесно, відповідно до моїх сил і моєго розуміння наступну присягу і письмове зобов'язання: вважати навчившого мене лікарському мистецтву нарівні з моїми батьками, ділитися з ним своїми статками та, в разі потреби, допомагати йому в його потребах, його нащадків вважати своїми братами, і це мистецтво, якщо вони захочуть його вивчити, викладати їм безоплатно і без будь-якого договору, настанови, усні уроки і все інше в навчанні повідомляти своїм синам, синам свого вчителя і
учням, пов'язаним зобов'язанням і клятвою за законом медичним, але нікому іншому.

Я направлю режим хворих до їхньої вигоди згідно з моїми силами і моїм розумінням, утримуючись від спричинення всякої шкоди і несправедливості, я не дам нікому просимого у мене смертельного засобу і не покажу шляху для подібного задуму, точно також я не вручу ніякій жінці абортивного пессарія. Чисто і непорочно буду я проводити своє життя і своє мистецтво. У який би дім я не увійшов, я увійду туди для користі хворого, будучи далекий від усього навмисного, несправедливого і згубного, особливо від любовних справ з жінками і чоловіками, вільними і рабами.

Щоб при лікуванні, а також і без лікування, я не побачив або не почув відносно життя людського з того, що не слід коли-небудь розголошувати, я промовчу про те, вважаючи подібні речі таємницею.

Мені, непорушно виконуючому клятву, нехай буде дано щастя в житті і в мистецтві і слава у всіх людей на вічні часи. Порушнику нехай буде зворотне цьому
".

То і про що ж говорить "Клятва Гіппократа"? Та зовсім не про те, щоб - "... світячи іншим, згоріти самому і перетворитися на огарок".

Ще раз перечитайте "Клятву". І погодьтеся, що навіть у цьому "причесаному" тексті, мова йде тільки про зобов'язання перед вчителями, колегами та учнями, про гарантії неспричинення шкоди, про негативне ставлення до евтаназії, абортів, про відмову медичних працівників від інтимних зв'язків з пацієнтами, про лікарську таємницю. Ніде не написано, що лікар повинен лікувати безкоштовно і безсловесно терпіти наплювацьке ставлення суспільства до себе.

Наприклад, у Стародавній Греції, громадянином якої і був Гіппократ, основна маса лікарів безбідно жила за рахунок гонорарів, одержуваних від пацієнтів. Їхню працю оплачували високо (краще, наприклад, ніж працю архітекторів). Хоча і лікарям не була чужою благодійність. Той же Гіппократ у своїх "Настановах" радить своєму учневі, коли справа йде про гонорар, диференційовано підходити до різних пацієнтів: "І я раджу, щоб ти не дуже негуманно вів себе, але щоб звертав увагу і на велику кількість засобів (у хворого) і на їх нестачу, а іноді лікував би і даром, вважаючи вдячну пам'ять вище хвилинної слави ". Зауважимо, що задарма Гіппократ радить лікувати іноді. Що це?

Спроба вирішити одвічну дилему про те, що, з одного боку, праця лікаря (як і всяка інша суспільно-корисна праця) повинна бути справедливо оплачена, а з іншого - гуманна природа медичної професії передбачає надання допомоги незаможним співгромадянам без оплати? Можливо, Гіппократ вже розумів важливість доброчинності для реклами?

Так, в тих же "Настановах" він радить своєму учневі: "Якщо ти поведеш спочатку справу про винагороду, то, звичайно, наведеш хворого на думку, що, якщо не буде зроблено договору, ти залишиш його або будеш недбало ставитися до нього і не даси йому в даний момент ради. Про встановлення винагороди не слід піклуватися, так як ми вважаємо, що звертати на це увагу шкідливо для хворого, особливо при гострому захворюванні - швидкість хвороби, що не дає випадку до зволікання, змушує хорошого лікаря шукати не вигоди, а скоріше придбання слави. Краще дорікати врятованим, ніж наперед оббирати хворих в небезпеці ".

Значить, невдячність врятованих по відношенню до лікаря заслуговує докору навіть з точки зору Гіппократа? Так про що все ж таки "Клятва Гіппократа"?

Давайте оцінимо результати невеликого логічного аналізу тексту клятви, проведеного С. Василевським (2002).
На першому місці знаходиться система відносин "учитель - учні" - 69 слів, тобто 27,6% від загальної кількості слів.
На другому місці - власне обіцянки лікаря лікувати людей - 34 слова, або 13,6% слів. (У два рази менше, ніж "вчитель - учні "!!!).
На третьому місці - збереження лікарської таємниці - 33 слова, або 12,8%.
На четвертому місці - блага при дотриманні клятви і прокляття для порушників клятви - 31 слово - 12,4%.
На п'ятому місці - моральне обличчя лікаря, якому присвячено 30 слів - 12%.
На шостому місці - еллінські боги, яким відведено 29 слів - 11,6%.
І, нарешті, на останньому, сьомому місці, розташований принцип неучасті у абортах та евтаназії, якому відведено 25 слів, тобто 10% від загальної кількості слів клятви Гіппократа.

Так про що ж "Клятва"?

Можливо, настав час припинити докоряти лікарям з приводу (а часто і без приводу) - "Поклялися? Терпіть !!!". Можливо, настав час розвіяти брехливі міфи?

Головним принципом етики Гіппократа завжди вважали "non nocere" - не нашкодь. А чи дотримувався його Гіппократ?

По-перше, кого лікувати? Ось витяг з Лікарської заповіді, прилизаної та опублікованої в 1848 році в Женеві - "Моє найперше завдання - відновити і зберегти здоров'я моїх пацієнтів". Однак, в первісній версії "Клятви" міститься наступне продовження цієї фрази, по "неясній причині" опущене женевськими видавцями, - "... проте не всіх, але лише здатних заплатити за своє одужання ...". Менш широко відоме, ніж Клятва, повчання Гіппократа своїм учням: "Не лікуй безкоштовно, бо той, хто лікується безкоштовно, перестає цінувати своє здоров'я, а той хто лікує безкоштовно, перестає цінувати результати своєї праці". "Нехай буде вигнаний з нашої корпорації той, хто лікує безкоштовно".

Більше того, в лікарській практиці самого Гіппократа були, принаймні, два випадки, коли він порушив "свою" клятву. У 380 році до н.е. якийсь Акрахерсіт почав лікуватися в нього від отруєння харчовою отрутою. Надавши хворому невідкладну допомогу, доктор насамперед поцікавився у родичів Акрахерсіта, чи здатні вони заплатити за одужання хворого. Почувши негативну відповідь, він запропонував ...- "дати бідоласі отрути, щоб той довго не мучився", на що родичі й погодилися. Що недоробила харчова отрута, то завершила отрута Гіппократа. (А як щодо "не нашкодь" і неучасті в евтаназії?).

За два роки до своєї смерті Гіппократ взявся лікувати якогось Цезаря Светонського, який страждав від підвищеного тиску. Коли виявилося, що Цезар не в змозі заплатити за весь курс лікування травами, Гіппократ передав його на руки родичів не тільки не вилікувавши, але і повідомивши їм невірний діагноз, мовляв, хворий просто страждає мігренню, нічого страшного. Введені в явну оману родичі не вважали за потрібне звернутися до іншого лікаря, і незабаром 54-літній воїн помер під час чергового кризу.

По-друге, Гіппократ терпіти не міг конкуренції, вважав, що чим менше буде лікарів, тим вищі будуть заробітки. Ось Вам доказ - "... настанови, усні уроки і все інше в навчанні повідомляти своїм синам, синам свого вчителя і учням, пов'язаним зобов'язанням і клятвою за законом медичним, але нікому іншому". Не дуже людяно, правда?

І нарешті, останнє. У деяких старовинних версіях "Клятви Гіппократа" згадується, що лікар повинен безкоштовно надавати допомогу колегам та їхнім сім'ям і зобов'язаний не надавати допомогу бідним людям, щоб всі не потягнулися до безкоштовної медицини і не зламали лікарський бізнес.

Чому ж настільки стійкий міф про "Клятву Гіппократа"? Образ "лікаря-безсрібника" надзвичайно вигідна пропагандистська знахідка.

Цим способом у свідомість соціуму наполегливо закладалася і закладається думка, що, лікар зобов'язаний бути жебраком. Сьогодні повна відсутність медичного права підмінена кустарно-спрацьованими "морально-етичними принципами", аморальними по відношенню до лікаря. У підсумку за "розвал суспільства" сьогодні знову відповідальними призначені "наскрізь корумповані" працівники медицини.

Суспільство сьогодні начисто забуло, і ніяк не бажає пригадати, що праця лікаря чогось варта, що реалізація декларованого в Конституції права громадян на охорону здоров'я має ґрунтуватися не тільки на професійних обов'язках, але й на об'єктивних можливостях лікарів його забезпечувати. Суспільство не бажає зрозуміти, що лікарі також є громадянами суспільства, громадянами, які повинні володіти своїми обґрунтованими і захищеними законом правами. І, в першу чергу, правом задоволення результатами своєї праці власних матеріальних і духовних потреб.

Присяга лікаря України (з 1991року).
Дістаючи високе звання лікаря i приступаючи до лікарської діяльності, я урочисто присягаю:
- всі знання i сили віддати охороні й поліпшенню здоров'я людини, лікуванню i запобіганню захворювань, сумлінно працювати там, де цього вимагають інтереси суспільства;
- бути завжди готовим надати медичну допомогу, уважно i дбайливо ставитися до хворого, зберігати лікарську таємницю;
- постiйно вдосконалювати свої медичнi знання i лiкарську майстернiсть, сприяти своєю працею розвитковi медичної науки i практики;
- звертатися, коли цього вимагають iнтереси хворого, за порадою до товаришів по професiї i самому нiколи не вiдмовляти їм у порадi та допомозi;
- берегти i розвивати благороднi традицiї вiтчизняної медицини, в усiх своїх дiях керуватися принципами людської моралi, завжди пам'ятати про високе покликання лiкаря, про вiдповiдальнiсть перед Народом i Державою.
Способом свого життя підтверджувати поради, які буду давати іншим.
Вiрнiсть цiй присязi клянусь пронести через усе своє життя.

Переглядів: 26159

Коментарі (23)
 
дякую за пропозицію ! ввели! все просто ви просите ми вводим! е ще пропозиціи?)))
Рейтинг: 2+ -2-
 
макс, 12:00 19 грудня 2010 р.
 
медецина тут безсила ...паціент буде жити )))
Рейтинг: 1+ 0-
 
хі, 12:39 19 грудня 2010 р.
 
и
Рейтинг: 2+ 0-
 
хі, 12:40 19 грудня 2010 р.
 
я скажу, що звичайні прості люди розуміють справжнє становище медиків, а от багатший прошарок суспільства погано, зверхньо ставиься до лікарів, а тим більше, до медсестер. Борони Боже, якщо до тебе на лікування попаде хтось із влади нашого міста. По-перше: в основній масі ХАМИ! По-друге: вимагають все за бюджетні кошти (так, так - їм дають все ), "панські палати" також! По-третє: маса дзвінків власть-імущих шефів із своїми тупими порадами стосовно лікування, а також погрози - НЕ ОБРАЗЬ БОЖКА, БО БУДЕ ЛИХО...  
А мер економію в місті вводить за рахунок медиків! Скоротили видатки на медицину на 1/3 на наступий рік! Ви, медики, самі викручуйтесь... Можливо, переведуть всіх на скорочені ставки! От так відноситься до нас, медиків, влада!
Рейтинг: 12+ 0-
 
медик, 14:14 19 грудня 2010 р.
 
Вскрытие показало, что пациент умер во время вскрытия
Рейтинг: 2+ -3-
 
Очевидець, 16:26 19 грудня 2010 р.
 
Нема нічого гіршого, ніж захворіти зараз. Якщо хвороба не доб’є, то сучасна медицина точно в гроб зажене. З клятвами чи без. Монопісуально.
Рейтинг: 3+ -5-
 
maxt_t, 20:48 19 грудня 2010 р.
 
Нова влада почала наповнення Бюджету з іншого кінця, НА 20% зменшити фінансуваня бютжетникам, нормальний ход.В колективах вже почалалася гризня за робочі місця.А зниження соціальних стандартів це коли хотіли зменшити великі пенсії, ось як
Рейтинг: 5+ 0-
 
Станіслав, 07:33 20 грудня 2010 р.
 
Надзвичайно приємно вразив рівень статті, і я гордий за медика який дійсно підтвердив тезу про те, що медики у всі часи були цвітом української інтелігенції! Тема надзвичайно актуальна в сьогодняшні часи, в старі добрі часи були три професії беззастережного авторитету - вчитель, священник та лікар.Та завдяки комуністичному режиму всі прирівняні як в правах, так і в зарплаті, і відношення до розумних людей ведеться за принципами Петра Першого - попа, лекаря и учителя народ прокормит, жалования не давать! Пройшли роки а принцип залишився. Дрогобич тому не виняток, про скорочення в бюджетній сфері не чути з уст офіційних осіб, наскільки мені відомо були зібрані керівники бюджетних відділів де їм були доведені контрольні цифри. З телевізора чуємо про збільшення бюджету на медицину + 25 відсотків, а в Дрогобичі -25, разом отримуємо 0. Та по медичних закладах головні лікарі проводять збори по темі оптимізації мережі(це ж треба таке розумне слово придумати замість скорочення), особливо активна робота ведеться з пенсіонерами, які впираються та посилаються на відсутність будь-якого законного акту.Правий пан Станіслав, що в колективах вже почалася гризня, і люди замість підготовки до Різдвяних свят воюють за своє законне право на працю.Самбір, Стрий, Трускавець таких потрясінь не мають, чим підтверджується думка про місцеву ініціативу. Дивує позиція профспілок, колись на моїй памяті була вільна медична профспілка, та чомусь її не видно і не чути(видать вождю дали лишньої пів-ставки).Не думаю , що хтось із нас хотів би попасти на операційний стіл до хірурга, якому пропонують перейти на 0.5 посади а працювати на повну.Порада медикам - тримайтеся купи і ніхто вас не поборе, офіційних документів немає і крапка, найміть хорошого юриста і все буде тіп-топ.Ну а начальників своїх також зрозуміти треба -прийшла нова влада і їй вони повинні показати результат, нехай і показують у вигляді вибивань апаратури, грошей на медикаменти, харчування.Вони повинні бути вашими першими лобістами, а не просто кадронабирачами1 Всім медикам Веселих Свят та спокійних чергувань !
Рейтинг: 6+ 0-
 
Довбуш, 11:15 20 грудня 2010 р.
 
Маю прохання до нашого Любимого Франсуа, Друже раз ти часто мандруєш владними коридорами , будь-ласкавий та просвіти нам тему бюджетних скорочень.Щоб ми чули про них не з джерела одна баба сказала, а з уст серйозного та авторитетного журналюги!
Рейтинг: 2+ 0-
 
Довбуш, 11:19 20 грудня 2010 р.
 
Дорогий Довбуше___________Я - не журналюга. Але це питання постараюся вивчити. Читаючи Ваш коментар, склалося враження, що автор статті і Ви - одна і та ж особа. Це - так? Ви - медик?
Рейтинг: 1+ 0-
 
Франсуа, 10:21 22 грудня 2010 р.
 
Франсуа! Не ображайтесь, журналюга в мене похідне від козарлюга! На жаль я не медик а "технократ".Так вишукано написати статтю мені напевно не дано, хоча ще трохи освою компік можеі почну писати!
Рейтинг: 0+ 0-
 
Довбуш, 15:23 22 грудня 2010 р.
 
Друже Довбуше, не ображаюся. Здогадуюся, бажаєте залишитися для всіх 8) таємним. Але мені здається, що наші погляди збігаються. Тож давайте бодай віртуально залишимося хорошими друзями. ;) 
А щодо статті... Ох, важке питання. Думаю, варто все починати з "голови" - Верховної Ради. Бандити у владі! Вони вчора скасували всі попередні законодавчі акти, які стосуються боротьби з корупцією. Україна вже лідирує у цьому понятті в світі. Особисто мене запитували, чи буде другий Майдан, посилаючись на протести підприємців. Я висловив свій прогноз: ні! Народ, розчарований зрадою обраних ним (а фактично нав'язаних масонами) лідерів, втомився. Мені здається, що всі жителі країни упереджені в понятті "революція". "Ще одна революція: що вона нам принесе? Нові лідери просто надалі почнуть обкрадати національне майно". Але для революції потрібна точка кипіння ("терпець увірвався") - висхідна точка, з якої б люди пішли масово на барикади. Зрозуміло, що довіряти надалі УСІм, хто були у владі не варто. Отже, слід шукати серед своїх тих, хто знає, вміє і хоче змінити країну на краще. Чесних і грамотних лідерів, а не недоумків. Щоб подолати корупцію (в т.ч. в галузі медицини), слід втілити в роботу програми. Щоб всі програми працювали, слід почати судові процеси з конфіскацією майна над найбільшими злодіями, що обікрали нас. Показові процеси! І дати їм довічне ув'язнення. От коли революція відбудеться не з посмішками і червоними сердечками, а з дубинками і підпалами з тотальною люстрацією і зняттям з посад всіх, хто розкрадав державну казну + запровадження в усіх галузях тотального народного контролю - ось тоді щось зміниться в державі. 
А наразі відкладайте, панове, гроші. На хабарі лікарю, викладачу вузу, працівникові МВС, суду і т.д. Так? 
О, мій мобільний вже прослуховують... :x
Рейтинг: 2+ 0-
 
Франсуа, 18:21 22 грудня 2010 р.
 
Для Франсуа. 
Дуже Ви ускладнюєте... Ви хочете, щоб програми працювали.. Питання:які програми? Антикорупційні? Дуже хочете посадити лікаря? Власне, так мені здалося. Знову ж таки, неодноразово у Вашому коментарі, назвали медиків корупціонерами! А вони, між іншим, намагаються вижити у цьому суспільстві. Біда в тому, що журналісти навмисне нагнітають ситуацію навколо лікарів.Не виняток і Ви ! Не хабарі, а подяки. В цьому є велика різниця! Чомусь, якщо журналіст пише статтю, бере гроші - це гонорар, незважаючи на сталу зарплату. В лікаря - це хабар. Подвійні стандарти в головах усіх без винятку шарів суспільства. Всі хочуть бути здоровими задарма, от і воюють "із вітряками". Придумали собі ворога в особі лікарів і воюють, воюють... Дивіться, не довоюйтеся ... В Чехії 80 % лікарів розрахувалися з роботи! Нас чекатиме те ж саме! Залишаться тільки самі нікчемні і тупі "лікарі" і будете Ви у них лікуватися. От і зрозумієте. Як кажуть, поки грім не вдарить. Щасливо. Будьте здорові.
Рейтинг: 2+ 0-
 
doctor, 18:44 22 грудня 2010 р.
 
doctor________________ З чого такі чорні висновки, що хочу посадити лікаря? Якого саме лікаря? Особисто перед багатьма лікарями знімаю капелюха і низько вклоняюся, якщо Вас це цікавить. Багатьма лікарями захоплююся і вдячний. Один Лікар мені навіть спас життя. Але знаю й таких "лікарів", яким навіть свиней і котів не довірив би лікувати. Ганьба й таким медикам, яким байдужі життя чи здоров'я пацієнтів, що потрапляють у їх медичні заклади. Часто таке спостерігаю в Дрогобицькій ЦРЛ: привезли людину у важкому стані, майже при смерті, і годинами ніхто в приймальному відділені на неї не звертає уваги. Навіть за 50 грн хабаря лікар не підніме свою дупу, щоб оглянути хворого. Це - лікар? Що взагалі особа в білому халаті там робить? Ось у таких і лікуйтеся, пане doctor. Дуже сумніваюся, що Ви - doctor широкого профілю. Таких навіть не знаю, чи існують в світі. Тож не співайте нам оди про "подяки". Гоноровий лікар лікуватиме й без попередніх "подяк". До речі, практикую лікувальний масаж; маю відповідне посвідчення, досвід, стаж і консультанта - лікаря вищої категорії. Багатьо робив задарма, і отримував втіху від того, що люди з висловлювали мені вдячність за чудовий сеанс, а не за те, що не взяв "віддяки". Те, як роблять масаж наші деякі "лікарі", то за таке в іншій країні взагалі позбавили б права на лікувальну діяльність. 
Щодо програм. Звичайно, що це стосується усіх сфер життя, а не виключно медицини. 
Щодо гонорарів. Ну й розсмішили мене. :grin Ви про що це? А про зарплату в дрогобицьких ЗМІ краще помовчіть - тут лікарі значно випереджають моїх колег. Нагадую, лікарі, на відміну від журналістів, отримують заробітну плату з бюджету. Журналістів годують їх власні ноги - збір інфо, реклами, а не гроші платників податків. Різницю вловлюєте? Це якщо не рахувати обумовлених Вами "віддяк" лікарям. Пора б і Вам, doctor, повоювати з корупцією. Але оскільки Ви згадали про вітряків, значить, Вам ну дуже затишно і тепло на займаній посаді. 
Журналісти не нагнітають "ситуацію", а піднімають наболіле всім на суд людський. І молодці, що цим займаються. Бо більше нікому.
Рейтинг: 0+ -5-
 
Франсуа, 21:42 22 грудня 2010 р.
 
до Франсуа. 
Абсолютно з Вами згідний в основній масі сказаного! Ви мене не зрозуміли... А на рахунок поганого ставлення в ЦРЛ: час висвітлити і назвати по іменах всіх так званих "лікарів", які дискредитують професію лікаря. Почніть люстрацію !
Рейтинг: 0+ 0-
 
doctor, 22:31 22 грудня 2010 р.
 
Друзі невже ми почали полювання на відьом! Невже за 50 гривень будем їсти один одного, а пацани які в метро лавки по 670000грн купили і далі будуть панувати.Ї ще , в кожній професії є люди і людиска і скидати все в один котел не можна.Тому, що сволота дуже рідко попадає під каток, а попадають в основному люди порядні та професійні.Порядна людина дуже важко виживає в сучасному світі брехні та злоби, в такій атмосфері добре живеться злодіям та бюрократам які паразитують на бюджетних коштах та тендерах.Хочу підтримати доктора, зарплата в 1500грн для людини, яка провчилась 8-9 років інакше як плювком в лице не назвеш, всі сидимо в неті і бачимо пропозиції на роботу:водій -3000грн, продавець-4000.Це нормально? Я вважаю що НІ! І до ставлення до людей, щось я не памятаю в якій установі так швидко та якісно тебе обслужили чи це кабінет податкової, чи енергетики чи магазин! Така правда життя!
Рейтинг: 4+ 0-
 
Довбуш, 10:32 23 грудня 2010 р.
 
Повністтю згоден з Довбушем на кого а на лікарів наименьше треба нарікати, е серед них і потворні істоти але в загальному вони наименьше винуваті в тому що працюють в ціи системі, в мене товаприш доктор травматолого з 10 літнім стажем отримуе в грудні 1100грн, і це при цьому шо я знаю яка в нього робота в нього фактично нема вільногоьчасу, то на палатах , то на чергуванні(нічні) а з наступного року хочуть обрізати якісь там операціині і він каже що на руки получить 1020 грн! при чому в нього в тиждень 3-4 операціи, але дурень не вимагае а чекае може хтось щось дасть, такіж по вартості операціи в Львові коштують не меньше 200 у.е.!  
е звісно і засранци які вже імям косять гроші до одне попадання на пииом вже обідеться в копіючку! такии собі Вишневецькіи... купу людеи загнав в торбу своими платними консультаціями.
Рейтинг: 1+ -4-
 
макс, 11:16 23 грудня 2010 р.
 
Довбуше, Максе, підтримую!
Рейтинг: 0+ -2-
 
Франсуа, 14:47 23 грудня 2010 р.
 
Довбуше, Максе, підтримую! І doctorа - теж.
Рейтинг: 2+ 0-
 
Франсуа, 14:48 23 грудня 2010 р.
 
"Отже, слід шукати серед своїх тих, хто знає, вміє і хоче змінити країну на краще." - Франсуа, Своїх не пропустять!
Рейтинг: 0+ -4-
 
Свій, 16:21 23 грудня 2010 р.
 
Народ звертаюсь до ВАС всіх, мені вже трохи злить баидужість читачів до процесів які відбуваються, чому не пітримати Француа в иого статтях? тільки бруд! якщо така пасивність і надалі буде то ми не нація а зграя чужеземців без совісті, без гідності. 
Чому якщо і лишають коменти то тільки негатів? чому на цьому саіті не лишити якесь добре слово, відгук? всі ви хочете бути людьми достоиними так чому ігрноруете то зло яке лееться на інщих достоиних дюдеи! це не кулаками махати не стояти на маидані, за то навіть гроші не беруть -всього навсього ваше слово! думка!
Рейтинг: 0+ 0-
 
макс, 19:29 23 грудня 2010 р.
 
посиділи, побалакали, сіли - і заплакали...
Рейтинг: 0+ 0-
 
???, 22:36 02 квітня 2013 р.
 
а яка вина пацієнта в проблемах лікаря ? Так поплакатися може кожен бюджетник, але є золоте правило - клієнт завжди правий і - не подобаєтьється - звільняйся , а найнявся на роботу - роби.
Рейтинг: 0+ -2-
 
ігор, 21:36 03 лютого 2020 р.
Додати коментар
Ім’я:
Коментар:

 
© 2008-2024 Дрогобич Інфо → (сайт працює 6070 днів)