Корупцію важко подолати, але піддаватися їй не можна, як не можна піддаватися гріху. Бо коли люди дають волю гріху, то потрапляють у вир стихій, деградують і стрімко несуться до "другої смерті". Коли ж вони дають волю корупціонерам, то деградує ціла держава й опиняється на межі розвалу.
Корупція в Україні, схоже, переросла в епідемію. В результаті чиновники їздять на таких дорогих автомобілях, на які за низької зарплати не заробили б і за два життя. В той же час держава втрачає мільярдні інвестиції, бо ж інвесторів з країн де рівень корупції на кілька порядків нижчий, принижують вимоги давати "за сприяння" хабарі та "відкати". Вони відмовляються вкладати гроші в нашу економіку, хоча б за інших обставин у нас мала б бути конкуренція інвесторів.
Одним із найгірших наслідків корупційних діянь є височезні ціни на товари та послуги. Прикладом явно завищених цін був ремонт доріг на Дрогобиччині до Євро-2012. Як з’ясувалося, кілометр асфальтового покриття в нас став дорожчим, ніж у США. Це при тому, що заробітна плата працівників шляхо-ремонтних організацій в Україні у декілька разів нижча, а вартість матеріалів та пального приблизно однакова. Й хоча в судовому порядку корупційні діяння при ремонті дрогобицьких, трускавецьких та бориславських доріг у рамках підготовки до Євромундіалю не доведені, та захмарні ціни є тим симптомом, який вказує, що корупціогенні чинники тут мусили бути. З дуже високою ймовірністю можемо припустити, що незалежна антикорупційна експертиза викрила б їх. Та оскільки тендер на визначення виконавців робіт проводився не на місцях, а орієнтування йшло зі столиці, то таку експертизу мала б організувати або найвища представницька влада, або загальноукраїнські громадські організації. Але й на місцях є багато симптомів, які вказують, що "вірус корупційності" не спить. Не спить тому, що більшість нормативних актів місцева влада приймає без урахування громадської думки.
Поставити заслін розповсюдженню "корупційного вірусу" покликана громадська антикорупційна експертиза. Приємно, що під егідою творчого об’єднання "ТОРО" на Дрогобиччині здійснюється проект "Громадська антикорупційна експертиза – можливість впливу громадськості на нормотворчість". Безпосередньо до його реалізації залучені фахівці громадської організації "Спілка безпеки управління "Антикорупція".
Ця організація діє на теренах Дрогобиччини та Дрогобицького району з 2006 року. Її фахівці надають консультативно-методичну допомогу, здійснюють громадський контроль за дотриманням прав людини, виявляють можливі ознаки корупційних діянь тощо. А протягом жовтня 2012 року ГО "Спілка безпеки управління "Антикорупція" здійснила громадську антикорупційну експертизу Рішення виконавчого комітету Дрогобицької міської ради від 16.08.2012 р. № 340 "Про затвердження тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій".
Ця тарифна історія в Дрогобичі встигла обрости довгою бородою. Ще 24 листопада 2011 року Адміністративна колегія Львівського обласного відділення Антимонопольного комітету за поданням ДМОГО "Дрогобицька громада" визнала, що КП "ЖЕО" в Дрогобичі порушило законодавство про захист економічної конкуренції, що передбачено п. 2 ст. 50 та ч. 1 ст. 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції". Простіше кажучи, неправильно розраховувало тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. Тож, оштрафувавши комунальне підприємство на 10 тисяч гривень. Адміністративна колегія Львівського обласного відділення Антимонопольного комітету України зобов’язала КП "ЖЕО" розробити з дотриманням усіх норм тарифи та подати їх на затвердження виконавчим комітетом до 31 березня 2012 року. Оскільки воно виконало рішення Антимонопольного комітету із запізненням на 4 місяці, то виходить, що весь цей час дрогобичани здійснювали комунальні платежі за незаконними тарифами. Більше того, за незаконними тарифами вони оплачують послуги досі.
Як засвідчує громадська антикорупційна експертиза Рішення виконавчого комітету Дрогобицької міської ради від 16.08.2012 р. № 340 "Про затвердження тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій" не відповідає національному законодавству, зокрема, п.1, 7 ст. 30 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", ст. 5 Закону України "Про захист прав споживачів", п. 2.4.3 Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій. Можливо, тому, оприлюднивши проект, саме Рішення на веб-сайті Дрогобицької міської ради не оприлюднювали. Бо юридично грамотному читачеві не важко було б розгледіти в Рішенні "корупційні пастки". Наприклад, у додатку № 3 цього Рішення встановлено, що поточний ремонт проводиться у міру необхідності. Зрозуміло, що "міра необхідності" може залежати від бажання чи небажання уповноважених осіб. А бажання в такому випадку вмикається так само, як і при ремонті наших доріг під час підготовки до Євро-2012. Ось чому наші експерти пропонують внести зміни до Рішення й чітко регламентувати періодичність поточних ремонтів.
Іншим пунктом виконком затвердив перелік обов’язкових послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. Фактично, користуючись монопольним правом, КП "ЖЕО" вирішило диктувати свої умови споживачам. Однак споживачі мають право вільного вибору послуг, гарантоване ст. 5 Закону України "Про захист прав споживачів". Зрештою, це право не скасовує жоден із нормативно-правових актів України.
Пропонуючи збільшити тарифи в середньому у два рази, виконком аргументує це необхідністю привести їх у відповідність до економічно обгрунтованих витрат. Та при цьому ігнорується норма, згідно з якою зростання доходів населення повинно випереджати ріст цін і тарифів на житлово-комунальні послуги.
Зважаючи на ці та інші аргументи, фахівці, котрі проводили громадську антикорупційну експертизу, дійшли висновку, що Рішення виконавчого комітету Дрогобицької міської ради від 16.08.2012 р. № 340 "Про затвердження тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій" треба відмінити. Натомість розробити тарифи з чітким дотриманням Законів України та інших нормативно-правових актів, провести громадські слухання і тоді затвердити їх. Міській владі не треба боятися зробити крок назад. Бо для того, аби перестрибнути "корупційний бар’єр", треба розбігтися. Та найголовніше, що за тим бар’єром на неї чекатиме довіра громади.
Світлана Швед, юрист-консультант громадської організації "Спілка безпеки управління "Антикорупція"
Переглядів: 4680
|