За підсумками рейтингової оцінки міст обласного значення, які проводить Львівська обласна адміністрація, Дрогобич є аутсайдером.
Структура рейтингової оцінки включає в себе такі компоненти: бюджетну та податкову політику, стан промисловості і розвитку бізнесу, ринок праці.
Історично так склалося, що Дрогобич був другим за населенням і економічним потенціалом містом у Львівській області з розвинутим природно-господарським комплексом. На жаль, сьогодні наше місто може похвалитися тільки тим, що ми другі за кількістю населення в області. Населення міста становить 3,8 відсотка від населення області, і цей показник незмінний упродовж останніх років.
А який же економічний потенціал міста? Ще в 2010 році частка обсягів реалізованої продукції міста в загальнообласних обсягах складала 9,2 відсотка, а за підсумками 2015 року - 1,4 відсотка. Кількість малих підприємств у розрахунку на 10 тисяч наявного населення зменшилася: в 2012 році було 82,а в 2015 році - 58. Ці факти засвідчують про занепад економічного потенціалу міста. Стратегія економічного і соціального розвитку міста, яка повинна полягати у розв'язанні проблем та реалізації завдань щодо економічного зростання, залучення інвестицій, якості життя мешканців, існує тільки на папері і тільки тому, що цього вимагає закон.
З 2006 року в місті розробляються стратегічні плани розвитку, а в 2012 році затверджено такий план до 2020 року. Крім цього, щорічно приймають програми соціально-економічного розвитку. А результату нема. Чому?
Щорічно в цих документах прописано: промисловість міста Дрогобича відіграє значну роль в соціально-економічному розвитку Львівської області та формуванні бюджету. Коментарі зайві. Стан економічного потенціалу безпосередньо впливає на обсяг фінансових ресурсів міста і його бюджет. Нас постійно переконують, що центральна влада нас обділяє. В певній мірі це так, але вже стало прикрою традицією порівнювати Дрогобич зі Стриєм. Це не інша держава, не інші умови, не інші люди. Просто інші підходи.
Ось порівняльний аналіз формування дохідної частини бюджетів 2016 року нашого міста, Стрия та Львова. Умови у всіх однакові у відповідності до Податкового законодавства. Першим найнегативнішим показником є те, що частка трансфертів до всіх доходів бюджету становить в Дрогобичі – 73,5 відсотка; в Стрию – 57,4 відсотка, у Львові – 44,2 відсотка. Цей показник визначає залежність місцевих бюджетів від державного, в нас він найгірший. В місті ніхто не зосереджений на питанні поповнення бюджету. Вкорінилася пагубна практика, що хороший той міський голова, який поїде в Київ та привезе гроші. І привозили на стадіон, вуличне освітлення, але громада цього не відчула і не побачила. Основним завданням чиновники вважають прийняття участі в розподілі бюджету, а наповнення бюджету їх не цікавить.
Ось аналіз формування дохідної частини бюджету (власні та закріплені доходи), які безпосередньо формуються на місцях і є показником ефективності роботи чиновників. Ці надходження представлені як у загальних обсягах, так і в розрахунку на одного мешканця для ефективного порівняння.
Надходження |
Дрогобич |
Стрий |
Львів |
|
Всього / на 1 мешканця |
Всього / на 1 мешканця |
Всього / на 1 мешканця |
Податкові надходження |
113,4 млн.грн. / 1239 грн |
121,7 млн.грн. / 2041 грн. |
2,6 млрд.грн. / 3430 грн. |
ПДФО |
59,9 млн.грн. / 614 грн |
80,0 млн.грн. / 1342 грн. |
1,6 млрд.грн. / 2110 грн. |
Місцеві податки |
33,1 млн.грн. / 339 грн |
28,3 млн.грн. / 474 грн. |
730,8 млн.грн. / 964 грн. |
Єдиний податок |
13,6 млн.грн. / 139 грн. |
11,9 млн.грн. / 199 грн. |
328,6 млн.грн. / 504 грн. |
Неподаткові надходження |
14,1 млн.грн. / 144 грн. |
13,3 млн.грн. / 223 грн. |
260 млн.грн / 343 грн. |
Акцизний податок |
20,0 млн.грн. / 205 грн. |
13,0 млн.грн. / 218 грн. |
231 млн.грн. / 304 грн. |
Наведені дані засвідчують, що в Стрию та Львові забезпечують значно більші надходження до бюджету. Така тенденція вже стала традицією!
І тому зайве сьогодні задавати питання, чому в Стрию кращі дороги, чистіше місто, працює промисловість, а Львів взагалі пішов дуже і дуже далеко. Міста створюють фінансовий ресурс, який дає можливість для їх розвитку. За стан справ, що склався, несе відповідальність в певній мірі громада міста. Для більшості дрогобичан бюджет міста - це щось віддалене, до чого ми не причетні, не маємо впливу на його процеси, це не наші турботи. Ні, бюджет міста - це загальноміська каса, і формує її кожен мешканець міста, сплачуючи різного роду податки, а також забезпечуючи надходження від використання майна, власником якого є громада. Отже, громада має повне право і зобов'язана впливати на всі бюджетні процеси в місті. І як будь-яка касу, а це велика громадська каса, її треба контролювати. Не можна віддавати розпоряджатись нею невеликій групі людей на свій розсуд.
Ірина Спариняк, Сергій Юзефів, Тетяна Козачук,
економічна група ДМОГО "Дрогобицька громада"
Переглядів: 5444
|