Як дрогобицька залізниця «Люцифером була» |
Останні новини Дрогобича | ||||||||||||||||
Написав(ла) zmistovno.com.ua | ||||||||||||||||
15.01.2019 | ||||||||||||||||
Коли проклали та пустили перший потяг до Львова, який прибув у день св. Кароля – 4 листопада 1861 року, розпочався на наших теренах новий хід транспортної історії, яка мала намір дійти й до Дрогобича.
У наш час транспорт- це звична для нас річ, але так було не завжди. Історія пам’ятає моменти, коли люди злісно противилися як його впровадженню, так і його появі.
На сторінках старої періодики віднаходимо цікаві відомості про те, як запроваджували залізницю у місті, побудова якої мала стратегічне значення для транспортування нафтопродуктів до метрополії.
У 1943 у «Газеті Львівській» (№222) подали короткий матеріал під назвою «Перший потяг у Дрогобичі» (Pierwszypociąg w Drohobyczu), де подають, що в жовтні 1869 року до Львова були запрошені дрогобицькі депутати, котрі взяли участь у нарадах Залізничного товариства, де йшла мова від перших про будову залізниці через їхнє місто. Звісно, їм показали та ознайомили як це працює у Львові, парові машини, вокзал, який був схожий на гігантську іноземну фабрику. Дрогобицьким делегатам навіть запропонували безкоштовно проїхатися до Зимної Води, але вони відмовилися. Загалом, ідея того всього сподобалася, але…
«Хай собі пани будують тор, куди хочуть, – говорили міщани – тільки не через місто, бо порядну людину страх Божий огорне, коли побачить потяг, що гудить, який, щоб не шини, міг би спричинити найбільше нещастя, а, зрештою і коні лякаються, і самі люди». До того додавали, що «нічим в пеклі дихає Люцифер і розпалює іскри на всі боки, і порушує спокій цілої околиці». Звичайно, нам це смішно чути, але нове завжди викликало як захоплення, так і страх.
Нагадаємо, залізниця у Дрогобичі була урочисто відкрита 31 грудня 1872 року. Для усіх охочих перша поїздка з Дрогобича до Борислава (довжиною у 11,45 км) була безкоштовною. Охочих виявилося чимало. Але яке було їхнє здивування, коли зворотна дорога виявилася платною, отож довелося декому вертатися, як кажуть, «пішкарусом».
Ще з самого початку закладання виникло питання, як споруджувати колію: поза містом чи через місто? Дрогобичани ревно протестувала проти спорудження залізниці через місто, попри солеварню. І залізницю почали прокладати на східній окраїні Дрогобича. Мешканці тієї околиці – так званого «Стрийського передмістя» – протестували проти цього, мотивували це тим, що іскри від потягу можуть підпалити дахи солом’яних хат. Подібне упередження знаходимо в спогадах-нотатках дрогобицького лікаря Володимира Чапельського.
Окрім цього, люди боялися, що від нового виду транспорту можуть загорітися стріхи, а це у свою чергу розполохає звірів. Дехто з мешканців бойкотував залізничний транспорт і «злісно» користувався дрожками (кінний транспорт). Своє цікаве прийняття мали і перші велосипеди міста, яким забороняли їхати біля територій храму та перший автомобіль доктора Броніслава Козловського, якого місцеві назвали «червоне страховисько», котре лякає птицю, «гудить, наче хлопак на гулянні» та витісняє людей в болота на узбіччя. Прийняття нового вимагало часу.
Джерело: zmistovno.com.ua Переглядів: 2443
Додати коментар
|
© 2008-2024 Дрогобич Інфо → (сайт працює 6070 днів)