Древній Дрогобич та його перші «кінні маршрутки»

Надрукувати
Останні новини Дрогобича
Написав(ла) 03244.com.ua   
28.03.2021

Сучасний громадський транспорт наших міст – це переповненні салони, де тобі п’ятеро дихають в потилицю, троє стоять на нозі, двоє роблять масаж ліктями, а хтось один вічно кричить «мені дує». Це класика, яку пережили більшість із нас. Але якою була транспортна буденність нашого міста сто років тому?
 

 В історії дрогобицького транспорту своє важливе місце займає місцеве дрожкарство. Попри бурхливий розвиток автомобільної промисловості у міжвоєнний час, воно залишалося головним видом пересування у місті та за його межами, який доживав свої дні в радянський час.

Що таке дрожка? Дрожки словник визначає, як невеликий двомісний віз на ресорах. Але у передвоєнному збірнику правил 1938 року дрожку визначають так: це був критий або відкритий віз або санки, які слугують засобом для платного пересування. Дрожку (або дорожку) ще можна назвати «кінним таксі», або таким собі «першим» муніципальним транспортом.
Drozhka Дрогобич, площа Ринок, поч. ХХ ст. поштівка Л.Розеншайна. При будинках можна помітити цілу стометрову вервечку дрожкарів, які очікують свої...
«Золотий» вік цього виду транспорту почався з відкриттям у 1872 році залізничного вокзалу, коли дрожкарство стало перспективним бізнесом. Чималий потік гостей відвідував Дрогобич, щоб рушити далі – до Трускавця на відпочинок. Це тривало кілька десятиліть, допоки у 1912 році не було відкрито залізничну вітку до Трускавця, що зменшило пасажиропотік. Трускавецькі оздоровчі заклади намагалися формувати свою монополію і витіснити дрогобицьких візників зі свого ринку.

Щоб здійснювати перевезення у Дрогобичі перед війною була видана для кінних дрожок збірка правил «Regulamin dla dorożek konnych» (1938), який складався з 22 параграфів. Згідно них візник мав мати свідоцтво, що він, принаймні, шість тижнів працював при конях. Дрожка повинна бути обладнана двома ліхтарями по боках. Обов'язковим кольором для всіх був чорний і кожна мала містити таблицю відповідного зразка з порядковим номером та розміром у 7 см, виконаним червоною фарбою. Номер мав бути з трьох сторін і окремо на ліхтарях. Нижче ім'я та місцем проживання її власника. У дрожці на видному місці мав був й один екземпляр правил, тарифи, а також план міста та опис вулиць. Також був свій обов'язковий «техогляд» у ветеринара, який видавав спеціальний дозвіл-посвідку. Візник мав знати вулиці та місця «на зубок». Для цього влада могла, на свій розсуд, провести екзамен. Офіційний дозвіл на працю могли отримати особи від 18 років.

Drozhka Кінний транспорт на вулицях Дрогобича, осінь 1934 рік. Фото американки Луїзи Арнер Бойд. Джерело: photo-lviv.in.ua
Дрожка усередині, для комфорту, була оббита тканиною, шкірою тощо. Згідно з правилами була призначена для перевезення не більше як 5 осіб, але цього не завжди дотримувалися, як і тепер – «більше напхаєш – більше візьмеш». Львівський журналіст передвоєнну дрогобицьку дрожку в 1938 році описував у газеті «Хвіля» так, що це неначе час-пік у львівському трамваї, де на кожному коліні колега-пасажир. Вартість проїзду в ті роки з вокзалу до середмістя становила 1 злотий.

Візничим не дозволялося під час очікування клієнта сідати на місце для пасажира та грати у своєму транспорті в карти. А якщо було нудно? Терпи-чекай! Заборонено було перевезення покійників та важкохворих (заразних). Як нині мають маршрутники, так і тоді, існувала своя черга у перевезенні.

На початку таких черг не існувало, зокрема, на вокзалі потенційний пасажир міг опинитися в коловороті баталій, де за нього могла вчинитися справжня бійка. Один такий випадок відзначився навіть трагедією.
Ddrozhka Кінний транспорт на вулицях Дрогобича, осінь 1934 рік. Фото американки Луїзи Арнер Бойд. Джерело: photo-lviv.in.ua
Здавалося, що, коли у 1904 році в шанованого доктора Броніслава Козловського з'явилося перше авто, то думалося, що це поклало початок витіснення дрожок, але ні. Невдовзі сам доктор пересів знову на старий вид транспорту, коли його авто зазнало фіаско, адже вулиці, які славилися цілими вервечками широких та глибоких боліт, в яких могли сміливо уміститися крокодили, не надто були придатні для комфортної їзди. Чергова загроза монополії дрожкарям загрожувала перед Першою світовою війною, коли планували провести у місті трамвай, проєкт якого не був втілений у життя.
Drozhka Дрогобич, площа Ринок, поч.ХХ ст. На передньому плані ряд з дрожок
На площі Ринок були окремо визначені місця для дрожок. Зокрема біля аптеки Тоб'яшека (пл.Ринок, 15), звідки велися пасажирські перевезення до головного з/д вокзалу.

Витіснив дрожки з головної площі процес будівництва нової ратуші у 1920-тих роках, а їх місце зайняла, попри боротьбу, торгівля, яку так і не вдалося до кінця витіснити. Далі були створенні при Ринку і дві автостанції: перед церквою Трійці та на фундаментах кам'яниці Лявтербаха, де зупинявся кінний транспорт. На зупинках були спеціальні збірники для кінських відходів, а сечу (особливо в літню пору) рекомендували дезінфікувати негашеним вапном.

Попри «романтизований характер» цього виду транспорту, який творить характер міста на старих листівках, він додавав мешканцям свою долю дискомфорту. Не одноразово писали про сморід. Від чого, зокрема заможні люди намагалися втекти з центральної частини, адже шумні ярмарки та щотижневі торги, приринкові вулиці перетворювали на зупинку возів та на громадські туалети. Лише уявіть, майже сотню тих возів та чимало дрожок у торговий день, які після себе залишалися суцільне товчене болото та «запах фіалок». Неодноразово повідомлялося про антисанітарію. Плюс був незадовільний стан доріг. Дрожка фактично забезпечувала сухе пересування містом, яке славилося болотами (болотісками), особливо – вулиця Стрийська.

Свій слід про місцеве дрожкарство ми віднаходимо в літературі, зокрема в оповіданні Бруно Шульца «Цинамонові крамниці», «Вулиці Крокодилів», «Осінь» та у «Мій батько йде в пожежники»:

На вулиці чорніло кілька колясок, заїжджених і розтелепаних, мовби скалічілі приспані краби чи таргани. Візник нахилився з високих козлів. Обличчя мав дрібне, червоняве і добре. «Поїдемо, паничу?» — спитав. Тарадайка задриготіла всіма суставами та суглобами свого збірного організму і рушила на легких колесах.

Але хто такої ночі сміє довіритися примхам непередбачуваного візника? У скреготі шпиць, рипінні короба й буди я ніяк не міг порозумітися з ним щодо того, куди нам їхати. На все, хоч би що я говорив, він тільки недбало й поблажливо кивав і все щось підспівував, їдучи кружними шляхами через місто». («Цинамонові крамниці», тут і далі в перекладі Ю.Андруховича)

А у «Вулиці Крокодилів», яку літературознавці асоціюють з вулицею Стрийською, віднаходимо те, що у місті існують коляски без візників:

Особливістю дільниці є коляски без візників, що самі собою пересуваються вулицями. Не тому, що візників узагалі немає, а тому, що поглинуті натовпом і перейняті тисячею справ, вони не надто турбуються про свої коляски. У цій дільниці видимості та пустих жестів не надто зважають на точний пункт призначення, тож пасажири здаються на ласку цих блудних екіпажів із легкістю, що так характерна тут для всього. Не раз можна бачити їх на крутих поворотах, вихиленими вперед із поламаного короба та з віжками в руках; вони насилу маневрують, якось розминаючись із зустрічними». («Вулиці Крокодилів»)

Додамо, що у малознаній повісті Алана Ґобера «Велика гра» (1937) про «дрогобицького алхіміка» відбувається одна зі сцен погоні на дрожках до Борислава.

Ось такою є короткою історія «перших маршруток» Дрогобича, яких нині замінили жовтопузі карети на двигунах. А чи хтось ще пам’ятає, які були «комфортні» різнобарвні маршрутки кільканадцять років тому?

Маю надію, що в Дрогобичі колись таки відновлять кілька дрожок, але як засіб для мандрівки туристів вулицями нашого міста.

Олег Стецюк

Переглядів: 5882

Коментарі (23)
 
в дрогобич можна iхати аби почути як вiн смердить, решта все пропало. пiшло й уже нiколи не верниться.
Рейтинг: 1+ -14-
 
heer Flunt, 10:43 28 березня 2021 р.
 
Дякую за приємний екскурс в історію мого любого міста Дрогобич. Це гарне місто з гарними людьми які є вдячними його жителями. На жаль є у ньому і ті, які його хають і засмічують. Треба кожному починати з себе і все у нас буде чудово. Любі Дрогобичани, я вас люблю!
Рейтинг: 10+ -1-
 
Оксана, 11:04 28 березня 2021 р.
 
А чого це ти хире Флюнт так переймаєшся Дрогобичем що він смердить. Ти краще переймайся своєю прокуреною наркотою Голандією.
Рейтинг: 9+ -1-
 
До хира флюнта, 11:10 28 березня 2021 р.
 
Ти нащо вокзал у Львові замінував? Повезло, що не осудний, бо посадили би.
Рейтинг: 9+ 0-
 
До Флюнта, 11:47 28 березня 2021 р.
 
а що менi в тому львовi робити-ерзац каву пити. чи матюки слухати, чи щось людське купити можна, все вiдстале та советське. а ваш бомбардир з дрогобича мае такий телефон як я мав 15 рокiв тому. встидилися би, на бомби грошi, е а на телефони нема.
Рейтинг: 4+ -2-
 
heer Flunt, 12:19 28 березня 2021 р.
 
Що робив? Їхав із психлікарні.
Рейтинг: 5+ -1-
 
До Флюнта, 12:35 28 березня 2021 р.
 
Хочу поцікавитись чи усі поціновувачі російської мови такі непостійні? Тут у Дрогобичі один недавно справжнім російським матом паплюжив українську мову, а учора вечором уже вибачався і кричав СЛАВА УКРАЇНІ. З чого би це?
Рейтинг: 6+ -1-
 
До Я, 12:57 28 березня 2021 р.
 
Тоді дороги були ліпші ніж зараз
Рейтинг: 2+ -5-
 
фокін, 13:33 28 березня 2021 р.
 
Ось кого потрібно стаивти на начальника управліня культури Дрогобицької ОТГ, а не Чаву і іншихз казнокрадів!
Рейтинг: 5+ -2-
 
Хосе Турчик, 13:49 28 березня 2021 р.
 
заспокійтеся і подивіться на нашу історію ІСТОРІЮ нашотго рідно міста ДРОГОБИЧА! А той резиновий що був або випивший або наколотий що пер матом по руському на УКРАІНУ вже попросив вибачення! Ми люди мудрі ми йому вибачили він казав що більше не буде так говорити. Всім націям які проживають в ДРОГОБИЧІ бажаю здоров я і триматися гуртом і ми всі переможемо. Дрогобичани самі кращі. ВСІМ ЗДОРОВ я. АРЕВІДЕРЧІ!
Рейтинг: 2+ -4-
 
снайпер + затетий украінець, 14:07 28 березня 2021 р.
 
Про легендарні маршрутки Рафіки напишіть статтю.
Рейтинг: 6+ 0-
 
Хосе Пурчик, 14:11 28 березня 2021 р.
 
Думаю, що до того "Я" можна вже і не звертатись. Його писанина , мабуть, закінчилась. Тепер точно світить йому його рідна матушка-вєлікая і могучая.  
Як кажуть, дурак дураком. Жило би собі спокійно на "Западной Украінє", їло --пило. Так ні, захотілось йому пообзивати українців та українську мову. "Скатєртью дорожка! " 
Подібна доля чекатиме і на новітнього гера - голандця, якщо не схаменеться.
Рейтинг: 5+ -2-
 
Наталія, 14:22 28 березня 2021 р.
 
Автор - знаний компілятор і плагіатор. Краде й видає за своє. Здібний наслідувач Шкарлета.
Рейтинг: 3+ -1-
 
Анапест, 14:32 28 березня 2021 р.
 
То хто такий я ? Вжк знають?
Рейтинг: 2+ 0-
 
Хто такий я, 17:50 28 березня 2021 р.
 
вiд наташки-какашки, дуже сильно смердить
Рейтинг: 2+ -6-
 
heer Flunt, 21:11 28 березня 2021 р.
 
Слова достойні справжнього герра.
Рейтинг: 4+ 0-
 
До Флюнта, 21:38 28 березня 2021 р.
 
Раніше коні срали !  
А тепер припаркуватися не мож!
Рейтинг: 3+ -1-
 
Макс, 21:54 28 березня 2021 р.
 
тепер вот по сайтах кобили серуть, нема мiсця порядним людям пару букв написати, то проблема коли хлопа й роботи баба немае, особливо з дрогобича
Рейтинг: 1+ -5-
 
heer Flunt, 22:28 28 березня 2021 р.
 
Проблема не в конях, а в конюхах. сьогодні внуки конюхів керують містом і гадять так що колишні коні-просто ангели , а смердить як?
Рейтинг: 9+ -1-
 
Таксист, 15:41 29 березня 2021 р.
 
Слухай, а москалям слова не давали. ти з своїми лаптями в наш борщ не лізь. хлєбай свої "щі"
Рейтинг: 6+ -2-
 
таксист, 22:44 29 березня 2021 р.
 
Скільки би тоді Кучма за в’їзд на площу заробив!
Рейтинг: 0+ 0-
 
Макс, 23:15 02 квітня 2021 р.
 
А чо Кучма нігде й ніколи не показує свою жону? Може, котрийсь би його у неї "відбрив", йо? !
Рейтинг: 2+ 0-
 
То не секс- порнуха!, 11:53 03 квітня 2021 р.
 
ЧИ потрібно витрачати наші громадські гроші на задницю і піар "майбутнього ставленика" Кучми на посаду начальника депаратменту культури Дрогобицької ОТГ, якщо він сидить і протирає за телефоном штани.  
Ігор Чава написав шо ж він зробив з убиточним Туристично-інформаційним центром за цілий місяць:  
Читеємо:  
Проєкти  
Задля комфортнішого орієнтування у місті, наявну туристичну навігацію було доповнено 5 картосхемами міста  
Працюємо над створенням нового туристичного маршруту Дрогобича, який пов’язаний із нафтовою історією міста;  
Випустили екскурсійний квиток на солеварню, який можна придбати в Туристично-інформаційному центрі та безпосередньо на солеварні;  
Конференції / лекції  
Розповіли на онлайн конференції «Брендинг міст. Як туризм змінює міста? » як розвиваємо туризм у Дрогобичі та в інших містах України;  
Взяли участь в онлайн-конференції на тему: "Актуальний стан та перспективи розвитку інклюзивного туризму у межах центрів туристичної інформації";  
Провели дві презентації тизерів фільму за мотивами казки Івана Франка «Лис Микита»;  
 Прочитали лекцію для студентів з Київського національного університету імені Тараса Шевченка кафедри країнознавства і туризму.  
Екскурсії  
Провели десяток соціальних екскурсій, для учасників АТО-ООС та їх сімей, молодіжних організацій та делегацій  
Статистика туристів  
Станом на 31. 03. 2021 р. послугами КП «Туристично-інформаційний центр м. Дрогобича» скористалось близько 500 туристів;  
 
 
А скільки заробив? А скільки на його задницю і його малолітніх витрачено?  
 
У ньому всьо ДРО
Рейтинг: 3+ 0-
 
Чому дьорка не реагує, 13:02 07 квітня 2021 р.
Додати коментар
Ім’я:
Коментар:

 
© 2008-2024 Дрогобич Інфо → (сайт працює 6074 дні)