Напередодні Нового року голова Дрогобицької райдержадміністрації Максим Лісогор підписав розпорядження, яким було введено в дію рішення Конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі Дрогобицького району. Йдеться про суперечливе рішення Конкурсного комітету Дрогобицької райдержадміністрації від 13 листопада 2015 року, яким було зроблено чергову спробу витіснити з ринку пасажирських перевезень Бориславське автотранспортне підприємство "Транспортник".
Сумнівний конкурс: погляд перевізника
Нагадаю читачам, що першу спробу витіснити МПП "Транспортник" з обслуговування маршрутів № 165 "Борислав – Дрогобич АС з виконанням окремих рейсів до СШ № 5 м. Борислав", № 168 "Борислав вул. С. Коваліва – Східниця" та № 176 "Трускавець АС - Східниця" було зроблено у листопаді 2014 року. Саме тоді на найбільш прибуткові бориславські маршрути, які обслуговувало на законних підставах МПП "Транспортник", виїхали автобуси Львівського АТП-13631. Ці події відображені у публікаціях "Нафтовика Борислава" за листопад 2014 року під назвами "Децентралізація по-львівськи" та "Такого би не мало бути"
Після відвертого протистояння перевізників, що супроводжувалося блокуванням львівських маршруток на вулицях Борислава, конфлікт, який, до речі, не розв'язаний досі, набув характеру судової тяганини. Матеріали справи знаходяться у Вищому адміністративному суді, де за скаргою МПП "Транспортник" відкрито касаційне провадження.
Власне, про це та інші законні підстави посилається керівник МПП "Транспортник" Володимир Кузбит в офіційному зверненні, адресованому головам Дрогобицької РДА Максиму Лісогору та Конкурсного комітету по проведенню конкурсу із перевезення пасажирів Степану Рудницькому щодо незаконності проведення оголошеного адміністрацією конкурсу, який бориславські перевізники обслуговують на підставі діючих договорів. Серед аргументів, які наводилися "Транспортником", окрім уже згаданого відкритого касаційного провадження, говорилося також про те, що відповідно до п. 55 "Порядку проведення конкурсу з визначення автомобільного перевізника" Дрогобицька райдержадміністрація, як організатор має право провести конкурс не раніше, як за три місяці до моменту закінчення строку дії відповідного договору, укладеного відповідно до вимог цього ж таки Порядку за результатами конкурсу. Законності нові договори на здійснення перевезень набирають чинності не раніше, як після закінчення строку дії раніше виданих дозволів на перевезення. Такий порядок виписаний нормативно-правовими документами, що регулюють діяльність у галузі пасажирських перевезень.
Бориславське автотранспортне підприємство МПП "Транспортник" відповідно до рішення Конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі району № 178 від 18 серпня 2014 року, було визначено переможцем конкурсу на об'єкті конкурсу №3. Саме з ним, як переможцем конкурсу, Дрогобицькою райдержадміністрацією були укладені договори перевезення пасажирів на маршрутах № 119 "Дрогобич АС – Лішня", № 146 "Дрогобич АС – Уріж", № 152 "Дрогобич АС – Перепростиня", № 165 "Борислав АС - Дрогобич АС з виконанням окремих рейсів до СШ № 5 м. Борислав", № 168 "Борислав (вул. Коваліва) – Східниця", № 176 "Трускавець АС – Східниця", які були виставлені на конкурс одним пакетом. Термін дії договорів закінчується у 2019 році.
Водночас у зверненні керівник Бориславського підприємства Володимир Кузбит зазначає, що районна державна адміністрація відповідно до згаданого раніше Порядку може достроково розірвати договір або позбавити дозволу автомобільного перевізника у випадку порушення ним умов договору чи надходження від органів виконавчої влади письмової інформації, що підтверджує факт подання ним недостовірної інформації. А оскільки жодної законної підстави для розірвання договорів з МПП "Транспортник" на вказаних маршрутів немає, то, на переконання В. Кузбита, проведення конкурсу на діючі маршрути є неправомірним кроком з боку райдержадміністрації, оскільки в його основі лежать відверте порушення Порядку проведення конкурсу з визначення автомобільного перевізника та Закону України "Про автомобільний транспорт".
Перше рішення Конкурсного комітету: МПП "Транспортник" - переможець конкурсу
Тим не менше, Дрогобицька РДА не зважає на аргументи діючого перевізника, а таки проводить повторний конкурс серед перевізників на право обслуговувати вказані маршрути, які виставляються на конкурс одним пакетом за № 3. Формальним приводом для виставлення на конкурс цього пакету стала відмова Дрогобицької міськрайонної виконавчої служби зупинити виконавче провадження за рішенням суду. Суд визнав рішення Конкурсного комітету по цьому об'єкту конкурсу від серпня 2014 року таким, що ухвалене із порушеннями закону. Виконавча служба зобов'язала Дрогобицьку районну адміністрацію провести повторний конкурс. Тобто, як зауважив, голова Конкурсного комітету райдержадміністрації Степан Рудницький, суд повернув Конкурсний комітет у початкове положення, яке було на ринку пасажирських перевезень району до проведення по цьому пакеті маршрутів першого конкурсу в серпні 2014 року.
За логікою речей на підставі рішення суду райдержадміністрація мала би відмінити дію договорів з МПП "Транспортником" на обслуговування вказаних маршрутів і уже після цього виставляти їх на конкурс, як такі, що офіційно втратили перевізника. Про це, власне, і говорили окремі члени Конкурсного комітету в ході обговорення пакету, як предмету перевізницького конкурсу. Проте цього чомусь зроблено не було.
Треба відзначити, що сам перебіг конкурсу навколо третього пакету, який самі перевізники назвали "ласим шматком", викликає чимало запитань.
Протоколом засідання Конкурсного комітету Дрогобицької райдержадміністрації від 9 жовтня 2015 року право обслуговувати маршрути, виставлені на конкурс пакетом під № 3,вибороло Бориславське автотранспортне підприємство "Транспортник", яке згідно рейтингових оцінок набрало 42,7 бали. Друге місце у боротьбі за право обслуговувати автобусні маршрути загального користування, виставлені на конкурс під третім пакетом, посіло дрогобицьке ТзОВ "Сігма" з кількістю 37,6 рейтингових балів. Львівське АТП-14631,яке у листопаді 2014 року зробило нахабну спробу обслуговувати окремі маршрути цього пакету за тимчасовими дозволами, посіло третє місце.
Здавалось би, переможці названі, протокол засідання Конкурсного комітету офіційно підписаний головою та секретарем, відтак конфлікт навколо бориславських маршрутів, який став предметом судового розгляду, вичерпаний. МПП "Транспортник" підтвердив своє законне право обслуговувати маршрути, з яких його намагалося витіснити Львівське автотранспортне підприємство у листопаді 2014 року. Але, як кажуть в народі, не так воно склалося, як гадалося.
Рішення № 2. "Транспортник" не допустили до конкурсу, на якому він був визнаний переможцем
Тринадцятого листопада Конкурсний комітет Дрогобицької РДА збирається на чергове засідання і починає переглядати ним же ухвалене рішення. Підставою для цього став офіційний лист очільника районної держадміністрації Максима Лісогора, який, за висловом голови Конкурсного комітету Степана Рудницького, вказав об'єкти, по яких треба розглянути питання допуску-недопуску чи перегляду-неперегляду раніше ухваленого комітетом рішення. Поштовхом для перегляду раніше ухваленого Конкурсним комітетом рішення цього разу стали скарги самих учасників конкурсу щодо порушень, які, на їх думку, були допущені їхніми конкурентами під час оформлення конкурсних документів. Саме це спонукало голову райдержадміністрації звернутися до Конкурсного комітету з пропозицією повторно розглянути автобусні маршрути загального користування, які були виставлені на конкурс об'єктами №№ 1,2,3 і 5,враховуючи подані скарги, та, зрозуміло, були продиктовані, як зазначено у зверненні, "вимогою законності та неупередженості і законності в прийнятті управлінських рішень у сфері транспортного обслуговування".
Одну скаргу щодо маршруту "Стебник АС – Східниця" члени Конкурсного комітету визнали безпідставною, а дві інші, що стосувалися переможців на маршрутах "Дрогобич АС – Рихтичі" та "Дрогобич АС – Михалевичі" скерували для розгляду та перевірки компетентними органами. Відповідно, ухвалені на засіданні Конкурсним комітетом рішення на право обслуговувати автобусні маршрути, виставлені пакетами № 1 (№ 130 "Дрогобич АС – Рихтичі"), № 2 (№ 133 "Дрогобич АС - Михалевичі") та № 5 "Стебник АС – Східниця" залишилися без змін. Автобусний маршрут № 130 "Дрогобич АС – Рихтичі" обслуговуватиме МПП "Західтранс", № 133 "Дрогобич АС – Михалевичі" – ПП "Галич Авто", а № 146 "Стебник АС – Східниця " – ТзОВ "Канзас".
Справжні пристрасті розгорнулися навколо третього пакету, де переможцем було визнано МПП "Транспортник". Поряд із бориславським перевізником за цей пакет боролися також ТзОВ "Сігма" із Дрогобича та "Львівське АТП-14631". Враховуючи ситуацію, що склалася із визначенням переможця, окремі члени Конкурсного комітету пропонували не переглядати раніше ухвалене рішення, а визнати конкурс таким, що не відбувся, і провести новий конкурс, під час проведення якого слід врахувати всі скарги та зауваження перевізників. Проте ця пропозиція чомусь не знайшла підтримки та розуміння у голови конкурсного комітету Степана Рудницького. Після тривалих дискусій та трьох голосувань МПП "Транспортник", якого ті ж самі члени Конкурсного комітету визнали 9-го жовтня переможцем конкурсу, 13 листопада взагалі до участі в конкурсі не допустили. Для недопущення "Транспортника" до участі в конкурсі було знайдено формальну причину – серед автобусів, які підприємство подало на конкурс, один транспортний засіб був пристосований для перевезення інвалідів, пасажиромісткість якого складала 38 місць, а умовами конкурсу були передбачені транспортні засоби пасажиромісткістю 39 місць.
"Одкровення" окремих членів Конкурсного комітету
Відразу після голосування, за результатами якого МПП "Транспортник" не був допущений до участі у конкурсі, члени Конкурсного комітету Володимир Мидянка та Тарас Коваль звернулися до голови Дрогобицької райдержадміністрації Максима Лісогора із письмовою заявою, у якій просили зупинити протиправні дії голови Конкурсного комітету з перевезення пасажирів Степана Рудницького.
Заявники повідомляли першого керівника району, що при розгляді питання по 3-му об'єкту конкурсу у діях голови Конкурсного комітету, на їх погляд, простежувалося відверте надання незаконної переваги одному із підприємств-претендентів (конкурси проводилися декілька раз після визначення переможцем МПП "Транспортник").
У своєму зверненні Володимир Мидянка та Тарас Коваль також офіційно підтвердили тиск з боку голови Конкурсного комітету Степана Рудницького та спонукання до порушення чинного законодавства членами конкурсного комітету при ухваленні рішення (по одному питанню голосування відбувалося декілька разів, допоки не було досягнуто потрібного результату). Пропозиції, зауваження членів Конкурсного комітету та норми діючого законодавства до уваги С. Рудницьким не бралися.
У зв'язку із викладеними обставинами члени Конкурсного комітету Дрогобицької РДА Володимир Мидянка та Тарас Коваль вважають, що конкурс відбувся з численнями порушеннями Закону України "Про автомобільний транспорт" та постанови Кабінету Міністрів України від 3.12.08 № 1081 "Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування", відтак результати його не можуть бути введені в дію. Як вихід із ситуації, що склалася, Володимир Мидянка та Тарас Коваль запропонували голові РДА не затверджувати результати сумнівного конкурсу, а сформувати новий склад Конкурсного комітету та оголосити новий конкурс після ухвалення рішення Вищим адміністративним судом за касаційною скаргою МПП "Транспортник".
Органи місцевого самоврядування вимагають проведення нового конкурсу
Із клопотанням анулювати результати сумнівного конкурсу та провести новий конкурс звернулася до голови Дрогобицької РДА Східницька селищна рада. В офіційному листі, адресованому Народному депутатові України Богданові Матківському, селищна рада Східниці зазначає, що маршрути "Борислав – Східниця" та "Трускавець АС – Східниця" МПП "Транспортник" обслуговує з 1999 року. За період обслуговування вказаних маршрутів скарг на роботу підприємства не було.
У зверненні також зазначено, що однією із основних вимог Східницької селищної ради до рухомого складу, що обслуговує маршрути до курортного селища, була наявність автобуса, пристосованого для перевезення пасажирів з обмеженими фізичними можливостями, через що, власне, МПП "Транспортник" був недопущений до участі в конкурсі. Подібні дії Конкурсного комітету Дрогобицької РДА Східницька селищна рада вважає неприпустимими.
Своє несприйняття факту недопущення МПП "Транспортника" до участі в конкурсі висловив також колишній сільський голова Дережич Мирослав Селяник. За рік роботи на маршруті "Дрогобич АС – Дережичі", говориться в офіційному листі Дережицької сільської ради, адресованому депутату Верховної Ради України Богданові Матківському та голові Дрогобицької РДА Максиму Лісогору, "Транспортник" зумів налагодити роботу таким чином, що жодної скарги на його роботу від громадян та пасажирів у сільську раду не надходило. Всі пропозиції та зауваження, які виникали та стосувалися поліпшення якості обслуговування громадян, керівництвом підприємства вирішувалися в робочому порядку.
"Сільську раду, – наголосила у розмові новообраний сільський голова Дережич Марія Мацюрович, – дивує рішення Конкурсного комітету райдержадміністрації про недопущення МПП "Транспортника" до конкурсу по даному маршруту, а також той факт, що вказане рішення приймалося без погодження і участі представників місцевого самоврядування.
Дережицька сільська рада наполягає на продовженні роботи МПП "Транспортник" на маршруті "Дрогобич АС – Дережичі", яким користуються мешканці села та власники садово-городніх кооперативів, розташованих на землях Дережицької сільської ради".
Стурбованість зміною переможця на маршрутах "Борислав – Східниця", "Трускавець – Східниця" та "Борислав – Дрогобич" висловила також Бориславська міська рада.
У листі на ім'я Народного депутата України Богдана Матківського та голови Дрогобицької РДА Максима Лісогора міський голова Борислава Ігор Яворський наполягає на введенні в склад Конкурсного комітету Дрогобицької райдержадміністрації представника міста Борислава, а також вимагає анулювати результати конкурсів, проведених 9 жовтня та 6 і 13 листопада 2015 року та провести новий конкурс.
Бориславська міська рада не погоджується із результатами конкурсу, – наголошується в офіційному зверненні, – оскільки вважає, що наявність серед рухомого складу перевізника автобуса, пристосованого для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, не може бути підставою для недопущення підприємства до участі в конкурсі.
Громадські активісти обурені діями чиновників Дрогобицької РДА
Подібної позиції дотримуються також голова Спілки воїнів-інтернаціоналістів Дрогобиччини Іван Андруневчин. На переконання пана Івана, ми живемо в країні, що рухається до цивілізованого світу, а відтак будь-яка дискримінація за ознакою "інвалід" неприпустима. Цей підхід повинен поширюватися не тільки на людей з особливими потребами, але й спонукати чиновників робити кроки, які полегшували б життя неповносправних людей, знімали штучні бар'єри та відкривали інвалідам доступ до навколишнього світу. Факт недопущення "Транспортника" до участі у конкурсі тільки через те, що підприємство виставило на конкурс автобус, пристосований для обслуговування інвалідів, на думку Івана Андруневчина, повинен стати поштовхом для серйозної розмови про критерії, якими керуються члени Конкурсного комітету Дрогобицької райдержадміністрації при визначенні переможців. На переконання голови Спілки воїнів-інтернаціоналістів Конкурсний комітет, який рахує пасажиромісця і не розуміє реальних потреб людей, треба розпустити, а натомість набрати нових людей, які будуть дбати і про людей, і про розвиток галузі пасажирських перевезень нашого краю.
Голова Бориславської Спілки воїнів АТО Ігор Саган також вважає позицію Конкурсного комітету Дрогобицької РДА неприпустимою. Натомість, щоб заохочувати перевізників купляти транспортні засоби, що пристосовані для перевезення інвалідів, чиновники створюють штучні перепони для підприємств, які намагаються хоч якось полегшити життя покалічених війною людей. "Можливо, – зазначає пан Ігор, – з точки зору закону різниця між 38-и посадковими місцями "автобуса-інваліда" та 39-и звичайного транспортного засобу має суттєве значення для пасажирів". Треба, щоб голова Конкурсного комітету пояснив, як ота відсутність одного пасажирського місця впливатиме на безпеку чи комфорт перевезення пасажирів в автобусі. Я не сперечатимуся, можливо, ця різниця дає право Конкурсному комітетові Дрогобицької райдержадміністрації не допустити до участі в конкурсі підприємство-перевізника, яке виставило на конкурс транспортний засіб, здатний перевозити людей з особливими потребами. Але хотів би, щоб члени Конкурсного комітету пояснили, як повинен доїхати до Східниці покалічений війною інвалід на візку чи дитина-інвалід, що навчається у Бориславській спецшколі-інтернаті. Дивно, що районні чиновники не бачать реальних людей. За законами людської моралі в умовах війни подібний підхід повинен зазнати широкого громадського осуду, а Конкурсний комітет, що прийняв дискримінаційне рішення за ознакою "інвалід", повинен бути розпущений, а саме рішення скасоване". Голова Бориславської Спілки воїнів АТО вважає, що районна адміністрація мала би провести за маршрутами, які стали каменем спотикання для членів Конкурсного комітету, новий конкурс, на якому транспортні засоби, пристосовані для перевезення людей з особливими потребами, надавали перевізникам певні переваги, а не ставали причиною для їх недопущення до участі в конкурсі.
Чого можна очікувати від районних чиновників?
Наразі не відомо, як себе поведе керівник Дрогобицької РДА Максим Лісогор. Автор цих рядків упродовж місяця пробував отримати коментар очільника районної адміністрації з приводу суперечливого рішення Конкурсного комітету, про яке йшлося вище і яке було негативно сприйняте як органами місцевого самоврядування, так і широкими колами громадськості. Але усі спроби виявилися марними. Максим Лісогор упродовж місяця у своєму робочому графіку не знайшов часу, щоб зустрітися із журналістом та прокоментувати рішення Конкурсного комітету.
Згідно із оприлюдненим на офіційному сайті Дрогобицької РДА розпорядженням за № 338 від 25 грудня 2015 року "Про введення в дію рішення Конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі Дрогобицького району" зобов'язано завідувача сектора ЖКГ та інфраструктури укласти угоди з переможцями конкурсу. Хоча, схоже на те, угоди з переможцями конкурсу укладатися не будуть.
МПП "Транспортник" оскаржив вказане рішення у судовому порядку, а Львівський окружний адміністративний суд у порядку забезпечення судового позову виніс ухвалу, якою заборонив вчиняти за результатами конкурсу дії, які можуть нанести шкоду позивачу чи дестабілізувати ситуацію на ринку пасажирських перевезень регіону. Почекаємо, чим завершиться черговий судовий розгляд справи.
Петро Магур,
член Національної спілки журналістів України
Переглядів: 6029
|