Не заважаймо талантам стати професіоналами!

Надрукувати
Роздуми
Написав(ла) доктор фізико-математичних наук, професор Богдан Винницький   
05.02.2012
РоботаСтаре й нове не можуть співіснувати довго. З необхідністю вони взаємознищуються. Совіцька система навчання при всіх її недоліках готувала пристойних професіоналів для себе: думати шкідливо, важливо навчитись добре виконувати те, що тобі наказали. Але технарів вона також готувала пристойних, беручи кількістю: серед десятків тисяч талановитих амбітних людей, які здобувають фах фізика, інженера чи математика, знайдуться сотні, які піднімуться на вершину піраміди, незважаючи на всі перешкоди, а цього нам достатньо.

Для цієї сотні створювались належні умови. Ситуація кардинально змінилась в наш час: серед тих, хто зараз здобуває згадані фахи вже хіба-що десятки талановитих й амбітних, а система освіти працює на те, щоб на виході всі були однаково сірими. Суспільний прогрес визначають не любителі гарно говорити про ніщо, а технарі. Подібна ситуація з математиками виникла в 1965–1990 роках ще за Совєтів: в Львівському університеті протягом 30 років не було захищено жодної докторської дисертації з математики, в московських вузах не вистарчало кваліфікованих математиків. І це було тоді, коли в технарі йшли найталановитіші. Причин такого стану багато, але основною причиною було відставання в новітніх інформаційних технологіях.

Тоді воєнно-промисловий комплекс пролобіював постанову Партії та Уряду про дальше розвиток математики та інформатики, яка вирішила проблему на певний час по-совіцкому – кількісно: збільшення зарплат, зменшення навантаження викладачам математики та інші пільги.

Автор цих слів вславлювався як раз в цей час й відчув всю складність зі середини кухні й трохи виріс як раз не завдяки системі, а завдяки ігноруванню її. Хочеться навести деякі містки. В радянські часи в навчальних в планах спеціальностей нашого університету було багато предметів (науковий комунізм, критика антикомунізму, науковий атеїзм, критика антинаукового антиатеїзму, методика атеїстичного виховання при викладанні математики, марксистко-ленінська естетика, марксисисько-ленінська етика, …), для здачі яких на "відмінно" достатньо було затрати 4-6 годин за семестр.

Отож, бажаючий студент міг знайти достатньо часу для того, щоб думати і робити себе самому. Чим я і скористався: на пари не ходи, щоб не стати гомосовєтікусом, йти в бібліотеку і шукай істину самостійно. Результат такого навчання: кожного року, починаючи з першого курсу, республіканська премія за кращу студентську наукову роботу з математики (керівник М.Шеремета) і перша премія ЦК комсомолу за кращу наукову роботу з історії(керівники М.Савчин і В.Надім’янов). На п’ятому курсі я вже сам керував науковою роботою студента В.Сороківького, робота якого також була премійована. Закінчив університет з п’ятьма публікаціями у Ваківських журналах. При цьому, я мав посередні здібності.

Коли заговорили про болоньський процес, я зрозумів, що навчався 40 років тому за правдивою болоньською системою, суть якої: наставник, який дає першопоштовх, і належні умови для того, щоб робити себе самому. Я вивчив всі папери, які стосуються болоньського процесу, зрозумів, що ця система навчання –це прекрасна річ, яка дає шанс таким університетам, як наш. Я захотів років 15 тому пробити цю систему навчання в правдиві суті в нас: самостійно склав навчальні плани й настирливо пробував їх просунути.

Проте знайшлися генії, які ходили у високі кабінети й переконали, що професор Б.Винницький є мудрим й тому його слухати не можна. Болоньський процес в українському виконанні – це все навпаки, це повна протилежність суті: студент не має часу думати, бо весь час здає, а викладач не має часу бути правдивим наставником, бо весь час пише всяку муру.

На виході маємо нуль, що загрожує національній безпеці. Україна – не Америка й не має змоги запросити кваліфікованих спеціалістів з Китаю та Індії. Причини стану тягнуться до високих міністерських кабінетів, з яких керують освітою гомосовєтікуси, які думають, що мамонти пасуться, а на нижчих щаблях сидять люди, які звітують про перевиконання планів по випасанню мамонтів й не наважуються нагадати високим чинам, що мамонти давно вимерли. Зламаймо систему, бо нащадки. згадають про нас тільки лихим словом!

Переглядів: 4856

Коментарі (21)
 
Яка різниця болонський процес чи радянська методика коли випускники фізмату поповнюють черги в центрі зайнятості? :? Болонська система не додасть робочих місць... :cry
Рейтинг: 5+ 0-
 
Стефко Бандера, 09:30 05 лютого 2012 р.
 
Тут проблема не у Болонській системі, а у навмисному ускладненні життя студента викладачами заради отримання хабаря. Декілька років тому, приміром, вигадали колоквіуми - усні співбесіди - яких може бути по 3-4 на семестр з кожної дисципліни. Це, по суті, 3-4 іспити. До цього ще додайте індивідуальні завдання, навіть до найбільш нікчемного заліку. Доводиться константувати, що максимум третина студентів справляється з таким навантаженням і стає нікому не потрібними "майстрами на всі руки". Профілюючі ж предмети знаходяться у жалюгідному стані, щодо увагиЮ яку їм приділяють студенти. Так що автор дійсно має рацію: сам дух і релізація Болонської системи в українських реаліях сильно розходяться, хоча такий підхід у нас присутній прктично у всіх сферах життя.
Рейтинг: 5+ 0-
 
usa, 11:39 05 лютого 2012 р.
 
Пане Б.Винницький! Усі читачі сайту Вашу думку почули ще у "коментарях" до попередньої піблікації. Доки можна декларувати свою геніальність про одне й те ж. Не кажу вже про граматичні помилки невичитаної Вашої публікації, але не розуміємо її назви6: "Не заважаймо талантам стати професіоналами" . Це про що Ви: хтось заважає у нашому вузі по смерті ректора, чи у країні загалом? 
Наступне: де Ви були із своїми "роздумами" , як член Ради університету, за життя ректора? 
Наступне: коротко і ясно як професор з фізики - що пропонуєте для покращення стану науки? Адже не Ви один вчились колись "на відзнаку", ігноруючи суспільні предмети, мали публікації. Допомагаймо ж сьогодні здібній дитині, вузові, країні, а не вихваляймося своєю колишньою геніальністю.
Рейтинг: 6+ -2-
 
п. Ігор, Василь, Микола, Іван, 12:32 05 лютого 2012 р.
 
Суть не в системі навчання. Суть в теперішній "державній" системі! Суть в тому, що наші олігархи роблять все для того, що виховати не розумних, освітчених і незалежних людей, а рабів, які будуть працювати за миску баланди. Потрібних їм фахівці вони набирають із свого середовища і навчають в найкращих вузах світу. Що робиться в міністерствах освіти і культури! Навчальні програми спеціально робляться такими, щоб навіть найрозумніший не зміг розібратись і навчитись.
Рейтинг: 4+ -1-
 
мешканець, 13:22 05 лютого 2012 р.
 
Не потрібно брати взятки! :( За які це такі кошти викладачі їздять на крутих іномарках? Не хай їх усіх податкова провірить! А потім говоріть за системи навчання!
Рейтинг: 4+ 0-
 
, 14:16 05 лютого 2012 р.
 
Ми- не раби наших рабовласників! Це вони- наші слуги. За їхні ж гроші, які вони накрали- для нас. Бо, якби вони колись не накрали- то тепер ми б не отримували від них зарплатню! Класно придумав, правда?!
Рейтинг: 0+ 0-
 
Читач, 15:48 05 лютого 2012 р.
 
Майже всі в Україні отримують не зарплатню, а подачку щоб з голоду не вмерти...
Рейтинг: 8+ 0-
 
мешканець, 16:41 05 лютого 2012 р.
 
Згідна з вами, мешканцю. І не тільки в Україні відбувається дебілізація освіти, в Росії теж. Там навіть деякі вчителі йдуть зі шкіл, відмовляються вчити за новими програмами. Розумні освічені люди з гідністю і власною думкою владі заважають, тому - дайош попсу, дешевий алкоголь і урізання бюджету на культуру науку і освіту.
Рейтинг: 1+ 0-
 
юлія, 23:33 05 лютого 2012 р.
 
Жодних особливих хабарів прості викладачі не беруть, а таких більшість. Наживається професура і люди при посадах, у яких в руках перебувають різноманітні важелі впливу (переведення, виставлення екзаменів цілому потоку і т.д.) .
Рейтинг: 2+ 0-
 
to gosha, 11:16 06 лютого 2012 р.
 
Так смішно! А де ви були "професори такі сильно мудрі", при житті ректора вашого? Сиділи тихо і мовчали. Не пройшло так багато часу після смерті як кожний тиждень якийсь новий брєд ви п.Винницький виписуєте. Вам не соромно?
Рейтинг: 0+ -2-
 
л., 11:32 06 лютого 2012 р.
 
І чому пана Винницького не друкують поважні видання? Він що, проти теперішної влади? Та ні, просто його просторікування жоден редактор, що себе поважає, ніколи не публікуватиме. Ось і увесь секрет. Чи пан професор не читає коментарів? Бо інший, що себе поважає, а не вихваляє, давно б завстидався.
Рейтинг: 0+ -1-
 
До Л..., 13:20 06 лютого 2012 р.
 
А може прийшов час зробити з навчального закладу осередок з формування справжньої єліти як Дрогобича, так і України?Поїдаючи один одного і не даючи можливості проявитися молодим талантам, наш вуз опинився біля розбитого корита.Немає з кого обирати.У вас немає свого Брюховецького , Вакарчука чи Квіта.Робіть висновки- настав час збирати каміння.
Рейтинг: 0+ 0-
 
Істина, 13:21 06 лютого 2012 р.
 
Відповідь професорам Іванові, Михайлові, Петрові, які не наважуються назвати себе. Ці професори побачили в статті все, окрім суті. Ця стаття написана як коментар до іншої. Менеджери сайду з власної ініціативи виставили її як окрему. Бажано пробувати одному піднести до вершин всіх. Однак, на певному етапі починаєш розуміти, що людина має певну межу й вище голови не пригнеш й стаєш примножувачем дилетанства, стаєш шкідником, оскільки сам є продуктом системи. Стаєш розуміти, що прогрес відбувається тоді, коли зможеш зробити так, щоб усі наші наступники перевищували своїх попередників. Коли бачиш, що не можеш так діяти, то краще надати можливість робити відповідну справу іншим, які зроблять її краще. Якщо говорити про підготовку фахівців-науковців, то в згаданій в статті постанові партії та уряду говорилось, що не можна брати на викладацьку роботу в університет випускників-математиків педагогічних університетів, оскільки вони не мають належної базової освіти і це є суттєвою проблемою для нас. Болоньський система дає можливість частково вирішити цю проблему, оскільки нею передбачалось 40% варіативної складової, тобто є можливість отримати належну базу й робити себе самому законно через навчальний план, а не через його ігнорування. Одна з думок статті полягає в тому, що може кожен, невідь посередній, якщо прикладе зусилля, відбудеться збіг обставин й повезе. Успіх буде імовірнішим, якщо створені належні умови.  
Відповідь тим, хто не дуже вникає в суть болоньської ідеї. Припустимо, що Ви навчаєтесь на фізматі й вирішили стати вихователем або психологом, тоді згідно з болоньською системою Ви можете вибрати як обов’язкові додаткові предмети психологію, педагогіку, музику, мистецтво, філософію, …. Якщо ж Ви, навчаючись на фізматі, вирішили стати бізнесменом, то можете вибрати собі економіку, інформатику та правознавство як вибіркові дисципліни і т.д. Людина, яка вивчає те, що її потрібно, інакше ставиться до справи, вивчає зі захопленням, а захоплення веде до нової ідеї та відкриття. Тоді й відпадає проблема дати, щоб здати: давати нема сенсу, бо я знаю більше, ніж викладач.  
В ідеальному трактуванні з болоньської системи можна вижати багато, але ідеалізм не завжди стикається зі реаліями життя: система працює тоді, коли є стабільність, коли ж кожен день появляються рухи в протилежні сторони, то отримуємо рух в сторону самознищення – це ще одна з думок статті.  
Доктор фізико-математичних наук, професор Богдан Винницький.
Рейтинг: 1+ -1-
 
, 14:45 06 лютого 2012 р.
 
Пане "професоре". Нам як читачам сайту соромно за Вас як колегу, котрий має звання, живе в Дрогобичі, навіть викладає у вузі, а пише як селюк-трійочник. У кожному реченні по кілька помилок, суржик типу "вижати" і подібне. Звання професора - це зразок у всьому: одязі, манері поведінки, чистоті мовлення, письмовій грамотності, умінні вести полеміку... Ваші дописи - лікнеп для грибників-пенсіонерів про "болоньський" процес. Ну майте хоч трохи глузду і не соромте колег перед людьми своєю неграмотністю і убогістю думки, або, як не можете прикусити язика, оберіть якесь псевдо. А дискусію на цьому з Вами припиняємо, нам соромно за Ваш рівень.
Рейтинг: 3+ 0-
 
Колеги - викладачі., 22:07 06 лютого 2012 р.
 
Погоджуюсь, що багато мав на осінь. Але маю звичку писати на одному дусі й немаю звички вичитувати те, що написав.
Рейтинг: 0+ 0-
 
, 08:25 07 лютого 2012 р.
 
Дякуємо "Арифметику" за усвідомлення своїх мовних недоліків, але просимо, вичитуючи написане двома реченнями, надалі уникати в них знову мовних огріхів типу "на осінь" та написання "не" з дієсловами (пишемо "не маю").
Рейтинг: 1+ 0-
 
учні 3-го класу ЗОШ №17., 11:26 07 лютого 2012 р.
 
Підтверджую, що великим нещастям України є ті професори, які не знають алфавіту, але ще більшим нещастям є ті професори, які характеризуються поносом слів й запорами власних думок, через що вони забувають власні прізвища і видають себе за учнів 3-го класу.
Рейтинг: 1+ 0-
 
, 12:00 07 лютого 2012 р.
 
Вистачить займатись перемиванням кісток. Люди ! Допоможіть дітям зі Сколівщини (погорільцям). Почитайте на ZIKу про цю страшну трагедію. Кошти потрібні терміново. Покажіть на ділі свою порядність !
Рейтинг: 1+ 0-
 
Зверніть увагу!, 12:37 07 лютого 2012 р.
 
Колись збирались два професори і знали десять мов. Зараз десять професорів не знають навіть дві мови. Сумно... І це ж не "проффесори", а ніби справжні професори. :sigh
Рейтинг: 1+ 0-
 
мешканець, 09:35 08 лютого 2012 р.
 
Вибори ректора 
Настав час говорити про вибори нового ректора університету. Професор Богдан Винницький висуває свою кандидатуру на цю посаду, оскільки вважає, що країні потрібні відповідальні реформи, а університету помірковані зміни. Нашкодити багато не встигну, бо висуваю себе також кандидатом в депутати по нашому виборчому округу. Всі до осені залишаться на своїх посадах. Якщо стану депутатом, то буду просувати таку редакцію закону про вищу освіту, що кандидатів на посаду ректора не буде: міністр вимушений буде бігати по корпусах за професорами в подертих штанах й просити: стань ректором принаймні на один рік, а я тобі створю всі умови. Ось тоді стане не стидно зізнаватися, що є професором нашого університету. Деякі вважають, що вибирати потрібно таких, які будуть кудись їздити, щось туди возити й за це щось для університету привозити. Схаменіться й не бачте Україну очима демагогів, прибічників політичної сили, що йде в небуття. При владі в Україні амбітні хлопці, які проведуть реформи й зведуть до мінімуму такі можливості. Потрібно думати як знайти себе в болючих реформах, які з необхідністю скоро настануть. Потрібно повільно змінювати управлінський клас, змінювати без скандалів. Тому пропоную внести зміни до Статуту університету, в якому передбачити посаду президента університету й обрати на цю посаду проф. Н.Скотну. Перетворювати університет в королівство, навіть у випадку, коли наслідниками престолу є дуже пристойні люди, не вартує. Насмішимо світ, появляться нові казки. Всупереч природі не попреш. Хочеш чи не хочеш, а мох ростиме. Отож, мусимо вибрати ректором Богдана Винницького й зробити йому належну рекламу для того, щоб він став депутатом й лобістом наших інтересів. Осінню провести нові вибори ректора вже на підставі нового освітянського закону. Вступай в організацію “Технарі за інтелектуальну Україну” і приєднуйся до команди відповідальних професіоналів, майбутніх лобістів інтересів регіону та університету у Верховній Раді. 
Доктор фізико-математичних наук, професор Богдан Винницький.
Рейтинг: 0+ 0-
 
, 11:49 08 лютого 2012 р.
 
А може Поплавського призначите
Рейтинг: 0+ 0-
 
земляк, 13:39 16 лютого 2012 р.
Додати коментар
Ім’я:
Коментар:

 
© 2008-2024 Дрогобич Інфо → (сайт працює 6075 днів)