"Нариси з історії Дрогобича" – книга протиріч

Надрукувати
Роздуми
Написав(ла) Володимир Садовий   
20.02.2016
ДрогобичУ 2009 р. світ побачила книга "Нариси з історії Дрогобича", науковим редактором якої є кандидат історичних наук Л. Тимошенко. Враховуючи сьогоднішні суперечки стосовно віку нашого міста, доречно буде навести кілька цитат з неї, які стосуються результатів археологічних досліджень на території Дрогобича, проведених у радянські часи та при Незалежній Україні.

1. "Окрім території парафіяльного костьолу, перспективною для досліджень є ділянка Зварицького передмістя та солеварні, де простежено культурний шар і кераміку ХІ – ХІІ ст. Тут у долині р. Побук та на південних схилах Замкового пагорба зафіксовано давній уклад вулиць, де розташовані найдавніші церкви міста" (С. 16).

2. "Загалом виявлено 2185 фрагментів археологічних знахідок. Усі виявлені артефакти мають різний стан збереженості і в цілому можуть датуватися ХІ – другою половиною ХІІ ст." (С. 17).

3. "Розвідкові археологічні дослідження на території церквища Пречистої Діви Марії виявили більше 2,5 тисячі археологічних знахідок, окремі з яких датовані кінцем ХІІ – ХІІІ ст. Це підтверджує попередні припущення про існування в районі вул. Ю.Дрогобича поселення княжої доби" (С. 17).

4. "Серйозним аргументом на користь концепції існування міста в давньоруський час є наявність у краю давніх численних джерел соляної ропи" (С. 24).

5. "Археологічні розвідки, здійснені в околицях міста О. Ратичем і В. Козаком, підтвердили, що на околицях сучасного міста в Х – ХІІІ ст. існували укріплені городища і ремісничий осередок" (С. 24).

Також наводяться зображення залишків кераміки ХІІ – ХІІІ ст., знайдених на території сільзаводу (С. 281).

Отже, результати археологічних досліджень, опубліковані в книзі, є вагомими доказами того, що Дрогобич бере свій початок з ХІ – ХІІ ст., тобто з часів княжої доби. Однак, на звороті твердої обкладинки книги читаємо: "Історія нашого міста нараховує приблизно 630 років". Отже, за відлік віку Дрогобича взято першу писемну згадку, датовану 1387 роком, коли місто вже входило до складу Польщі. Тож як бути з інформацією, наведеною вище? Виходить, Л.Тимошенко сам собі перечить – з одного боку згоден, що місто бере свій початок з княжих часів, а з іншого – ні, що випливає з напису на звороті твердої обкладинки книги, науковим редактором якої він є, а також з того, з якою наполегливістю він сьогодні обстоює концепцію відліку віку Дрогобича від першої писемної згадки.

Кожен з нас пам'ятає свої дитячі та юнацькі роки. Кожен населений пункт, образно кажучи, теж їх має і неприпустимо викреслювати ці роки з його історії.

Кілька слів стосовно концепції відліку віку населеного пункту від першої писемної згадки. Деякі історики її підтримують, однак, не можуть пояснити, звідки вона взялася, коли і ким запропонована. Ми пам'ятаємо, як називали себе росіяни по відношенню до нас, українців – старшими братами. Слова словами, однак потрібно було знайти наукове підтвердження цій нісенітниці. От і запропонували концепцію відліку віку українських міст від першої писемної згадки. Вважається, що Москва заснована у 1147 році. Якщо орієнтуватися на першу писемну згадку населеного пункту, то значна частина українських міст буде виглядати молодшими за Москву, що вона й прагнула довести. Різниця між першою писемною згадкою і часом заснування багатьох українських міст становить століття і це бентежило столицю Росії.

Та все ж Москві довелося дещо визнати. З її боку відзначенню 1500-річчя Києва у 1982 р. чинився шалений опір, однак факти, які засвідчували що Київ старший за Москву, були настільки переконливими, що вона змушена була визнати цей ювілей.

Переглядів: 6113

Коментарі (32)
 
Садовий нарешті прочитали хоча б одну книжку з ДДПУ! З чим і вітаю) Скажіть, а яке європеське місто маючи археологічні знахідки від епохи неоліту чи мезоліту s святкує свої ювілеї поза першими писемними згадками (більш наближеними до точності)? Друге, може пропонуєте святкувати від дати 900-річчя придуманого комуністами на 21 вересня , (а чому не 18 жовтня)? Може хочете, щоб усі разом кричали: Як добре, що у місті є прихильники доби "МАМОНТІВ" ?
Рейтинг: 9+ -18-
 
Ольга Мирославівна (магістр), 21:12 20 лютого 2016 р.
 
Ганебним моментом цієї книжки є світлина колишнього ресторану "Україна" із вивіскою ПЛАНЕТА СЕКОНД_ХЕНД! :( (ст 314). Навіть підпис безликий "Будівля на розі площі Ринок" Невже не знайшлося старої світлини?
Рейтинг: 18+ -3-
 
, 23:50 20 лютого 2016 р.
 
Напевно історики хотіли на с. 314 показати усю сутність часу в якому живемо, бо хіба за Радзієвського могли перетворити ресторан у брудні шкарпетки, як то сталося із рестораном Берізка. Читайте між рядками: колись був Ресторан, а тепер будівля на розі( Печально
Рейтинг: 23+ -1-
 
Іван До "Ольга", 00:52 21 лютого 2016 р.
 
Пане "краєзнавець" то де ваша альтернатива точної дати заснування міста? Невже пропонуєте святкувати 21 вересня у день народження Зиновія Бервецького, який керував у 1991 р. комісією з гуманітарних питань і придумв на своє день нарордження святкування ювілею Дрогобича. Добре , що комуністи тоді мости не іменували на честь Радзієвіського!
Рейтинг: 9+ -10-
 
Олекса Довбуш, 11:00 21 лютого 2016 р.
 
В 1989 році Кабмін Украіни виділив Дрогобичу додатково 300 000 карбованців на святкування в 1990 році 900 річчя міста. Весною 1990 року відбулось повне перезавантаження управління містом. В середині літа стало зрозуміло, що не достатньо організаційних можливостей щоб освоіти ці кошти. Булоприйняте рішення перенести святкування на 1991 рік. Логіка визначення дати була такою що до весни не встигнемо підготуватись, літом студентський Дрогобич на канікулах, а друга половина вересня традиційно без дощів в добавок, 21 велике релігійне свято. Ю Дацюк відправив лист-прохання в Кабмін. Гроші поступили в місто . 21 вересня 1991 року відбулось перше грандіозне 
святкування Дня міста Дрогобича.
Рейтинг: 10+ -2-
 
Довбушу, 11:47 21 лютого 2016 р.
 
Підтримую В. Садового(може він і не магістр). Якщо Дрогобичу тільки 630 років, то як воно могло увійти до складу тодішньої Польщі? Міста ж не було. Щось Ви, шановні історики ДДПУ, заплуталися. Може , для Вас краще, визнати свої помилки і виправити, тоді Вам честь і хвала!
Рейтинг: 17+ -6-
 
наталія, 11:48 21 лютого 2016 р.
 
Закрийте всі своі писки і святкуйте так як каже Садовий. І не придирайтеся до дати святкування. Навіть Різдво святкуємо неточно, бо нема ні точного року, ні точноі дати Ісусового народження. Закрийте писки тимошенківці!
Рейтинг: 14+ -8-
 
Слава Садовому, 12:00 21 лютого 2016 р.
 
Дата бутафорна, так само як і всі комуністи, які прийшли до влади в 1991 р. а нині синки комуністів далі при владі. А автор просто підтримує комуністів і надалі, бо може хтось із його родини був комуністом!
Рейтинг: 8+ -11-
 
Наталя (Дрогобич), 12:30 21 лютого 2016 р.
 
І дійсно комуніст Зинові Бервецький 21 вересня мав День Народження, тому в той день і почали святкувати) А ше комуніст и любили цілуватися в гоби і називати один одного Товарищи. Автор точно Товарищ, раз дбає про комуністичні святкування! 1
Рейтинг: 8+ -8-
 
Наталя (Дрогобич), 12:32 21 лютого 2016 р.
 
Вже не 630 років а 674. місто чим дальше тим старіше стає =) 
1340 рік, - загарбання (ще не існуючого згідно книги) Дрогобича з іншими землями Галицько-Волинського князівства Польщею
Рейтинг: 9+ -1-
 
Імя, 12:37 21 лютого 2016 р.
 
А де наша славна молодь? Може б студенти істфаку пролили світло і показали свою освіченість? Чи вони вміють тільки веселити і смішити людей? Долучайтесь до справи.
Рейтинг: 7+ -5-
 
наталія, 15:55 21 лютого 2016 р.
 
Автор явно хоче мати увагу до себе, бо йому її мало приділяють. Діагностика проста річ!
Рейтинг: 8+ -7-
 
Юрко-психолог, 18:15 21 лютого 2016 р.
 
у 1989 році вчився педінституті Дрогобича, історію читав Л. тимошенко. тоді він нас щиро переконував про історичну місію радянської влади і про те, що соціалістичні держави на Сході Європи утворилися не на штиках радянської армії, а з доброї волі цих народів. Коли я це заперечив, то отримав нищу оцінку - як посмів заперечити такому "світилу" і як посмів засумніватися у величі срвка. тимошенко звичайний совецький пристосуванець і маріонетка, який, як не прикро, і надалі загаджує мізки майбутнім поколінням.
Рейтинг: 12+ -3-
 
лісовий, 20:26 21 лютого 2016 р.
 
а ти ше нариси з історії Східниці прочитай, там тоже є археологія, можеш їй присвоїти точну дату 1 000 років, бо там найшли кості мамонтів.
Рейтинг: 5+ -8-
 
до Садового, 21:33 21 лютого 2016 р.
 
вчився я в того Тимошенка. Його лекції скучні, верзе дурниці і небелиці
Рейтинг: 7+ -6-
 
, 09:57 22 лютого 2016 р.
 
Панове Микола і Лісовий! Не знаю, якими є лекції пана Тимошенка, але, якщо Ваша вища освіта дозволяє писати "нище" і "небелиці", то студентами Ви, очевидно, були слабенькими. ;)
Рейтинг: 14+ -4-
 
педант, 10:36 22 лютого 2016 р.
 
21 вересня - День Нардження Зиновія Бервецького! А З. Бервецький голова комісії по справі святкування у 1990-1992 рр. не знали коли, тому й вирішили на його день народження. А Автор хоче цього далі?
Рейтинг: 5+ -3-
 
Микола Теоторович, 11:05 23 лютого 2016 р.
 
925 років Дрогобичу і день народження Бервецького! Нехай живе 21 версеня!
Рейтинг: 4+ -4-
 
Микола Теодорович, 11:14 23 лютого 2016 р.
 
Миколо Теодоровичу! Ви були в тій комісії , що так все знаєте? !
Рейтинг: 2+ -2-
 
наталія, 17:46 23 лютого 2016 р.
 
21 вересня - День Народження З. Бервецького, голови гуманітарної комісії по святкуванню "900-речия"
Рейтинг: 2+ -2-
 
до про 21 вересня, 11:13 24 лютого 2016 р.
 
" 862 - заснування російської держави братами -варягами . . " Якої-якої держави? ! Збав, Боже, щоб такі "історики", що тупо копіпастять російські сайти, мали доступ до навчання наших дітей!
Рейтинг: 5+ -2-
 
педант, 15:39 24 лютого 2016 р.
 
Невже ви думаєте, що на істфаці вчать укр мови? Майже всі студенти та половина тих професОрів та доктОрів неграмотні! Така вже їх доля, це аж ніяк не впливає на їх наукову діяльність.
Рейтинг: 6+ -2-
 
до «педанта», 16:52 24 лютого 2016 р.
 
З 1339 року, після захоплення земель Галицько-волинського князівства польським королем Казимиром III, Дрогобич входить до Перемишльської землі (пол. Ziemia przemyska) Руського воєводства (пол. Wojewуdztwo ruskie), спочатку, з 1340 по 1569 роки, в складі Королівства Польського. (Вікіпедія)
Рейтинг: 1+ -1-
 
Віра, 22:48 25 лютого 2016 р.
 
Як і завжди, наші шановані читачі перетворили наукову (хай і не надто фахову) суперечку і банальне обливання брудом, образи і писанину всіляких нісенітниць.  
Будь-яка дискусія в тій чи іншій царині науки повинна ґрунтуватися виключно на аргументах і конкретних фактах. Оскільки "історія" є гуманітарною, а не природничою наукою -- провести експеримент і визначити скільки років Дрогобичу ми не можемо, а подорожі в часі поки неможливі))) Тому всім, хто хоча б здалеку знає методологію історичних досліджень відомо, що в історії є дуже багато питань, суперечки щодо яких йдуть уже століттями! Тому не слід перетворювати професійну дискусію у особисті образи, до яких давно скотився пан Садовий.  
Складається банальне враження, що автор статті просто не може в інший спосіб привернути до себе увагу, от і вчепився і того Тимошенка, який може і не святий, але, БЕЗ СУМНІВУ, є набагато кращим фахівцем у своїй галузі.  
Всім добра.  
P. S. ДОСИТЬ УЖЕ ЗАЙМАТИСЯ ДУРНИЦЯМИ -- ЙДІТЬ КРАЩЕ ЗРОБІТЬ ЩОСЬ ДОБРЕ ДЛЯ ЛЮДЕЙ, А НЕ БРИЗКАЙТЕ ЖОВЧЮ І ІНТЕРНЕТІ!
Рейтинг: 7+ -4-
 
, 18:06 26 лютого 2016 р.
 
Не кажіть мені куди йти, і я не скажу куди іти Вам. Що Ви побачили такого образливого у статті журналіста для професора? По-моєму , тільки факти. Професори теж не все знають, хоча вважають, що тільки їхня думка правильна.
Рейтинг: 2+ -7-
 
Наталія до .....34.251, 19:18 26 лютого 2016 р.
 
ну от знову пані дописувачка "наталія" у своєму дописі ще раз розкрила свою суть. на мою думку, я нічого поганого вам не сказав, але якщо для вас "зробити щось добре длЯ людей" -- це щось образливе, тоді взагалі не бачу змісту про щось з вами спілкуватись.  
p. s. ви критикуєте людей за те, що "вважають, що тільки їхня думка правильна", але при цьому не приймаЄте не те що критики у свІй бІк, а просто незгоди з вашою тоЧкою зору.  
тому хто-хто, а ви -- це тоЧно не маЄте права когось у Чомусь звинуваЧувати.  
всім добра.
Рейтинг: 3+ -2-
 
, 12:09 28 лютого 2016 р.
 
". ще раз розкрила свою суть. " - Ви про що, шановний? Тільки за те, що я підтримала журналіста (вони теж багато чого знають і орієнтуються ) посилаєте "зробіть щось добре для людей". Ми з Вами не знайомі, і звідки Вам знати що я роблю і чим займаюся. Від Вас попахує більшовизмом, тобто "бери побольше , бросай подальше" і не мисли. Мислячі люди для більшовиків були ворогами народу, їхні долі відомі. А Ви у своїй пихатості навіть не помітили , що "бризкаєте жовчю в інтернеті". Мені Вас жаль, бо дальше свого носа Вам побачити просто не дано.
Рейтинг: 2+ -5-
 
Наталія до ......34.251, 23:02 28 лютого 2016 р.
 
пані наталю, ви підтримуєте постанову кагебістів і комуняк Дрогобича 1987-1988 рр. ?
Рейтинг: 4+ -1-
 
Ігор до Наталі, 15:54 01 березня 2016 р.
 
Ніколи не була прихильницею комуно-кагебістської системи. як і моя родина, в якій виховувалася. Але мова не про те. Чим завинив журналіст перед професором-істориком? Тільки тим, що навів цитати з книги того ж професора(нічого не маю проти нього теж), не знайома з обома. І основне: книга пише про археологічні знахідки , що є доказами про поселення людей на території Дрогобича в кінці ХХІ - початок ХХІІ ст. ст. Виходить, що ці люди були засновниками міста. І неважливо, як воно тоді називалося, але було. Друге: якщо автор книги в наступних архекспедиціях все таки знайде писемну згадку датовану ХХІ ст. (такий варіант не можна відкидати), який вік міста поставить? Адже зараз автор книги пише про 630 років від першої згадки. Але не забувайте, що на той час місто було досить великим. Міста не виростають за кілька років як дерево. А тепер трохи жарту(сумного). Я напишу: Дрогобич - це Шанхай. А через 50 років майбутні історики скажуть, що місту всього 50 років. Перша згадка. Тому вибачайте, комуно - кагебістська постанова тут як "пришийкобиліхвіст". З повагою до всіх.
Рейтинг: 4+ -4-
 
наталія, 21:04 01 березня 2016 р.
 
У 1982р. Київ відзначав своє 1500-річчя. Добро на цей ювілей дали, очевидно, комуняки. У 1956р. Львів святкував своє 700-річчя. Добро тоді теж дали комуняки. Чому наші славні історики не звертаються до громад цих міст із пропозицією переглянути ці ювілеї? Чому саме Дрогобич став їм кісткою в горлі? З тих істориків вже регоче все місто і не тільки, а їм хоч би що! Гарна реклама нашого педуніверситету!
Рейтинг: 3+ -3-
 
до "окремої думки", 22:55 01 березня 2016 р.
 
У моєму попередньому дописі технічна помилка: заиість слів в кінці ХХІ-початок ХХІІ ст. ст. слід читати ХІ-ХІІ ст. ст.
Рейтинг: 1+ -4-
 
Наталія, 23:22 01 березня 2016 р.
 
Ви у пали з дуба "Наталко"?
Рейтинг: 3+ -1-
 
Пантелеймона до наталі, 16:11 04 березня 2016 р.
Додати коментар
Ім’я:
Коментар:

 
© 2008-2024 Дрогобич Інфо → (сайт працює 6070 днів)