ЖИТТЯ Дрогобицька трагедія: «Кривавий» 1911 рік

Надрукувати
Останні новини Дрогобича
Написав(ла) zmistovno.com.ua   
22.11.2018

Одна з трагічних сторінок в історії міста і досить резонансна подія в тодішній Австро-Угорській імперії відбулася на нинішній вулиці Мазепи. Про той випадок, який охрестили «дрогобицькою трагедією», писали різноманітні європейські видання та навіть преса Австралії.

 
Навесні 1911, коли в імперії відбулася глибока парламентська криза – перший австрійський парламент було розпущено і призначено нові вибори на червень того ж року. Політична структура активізувалася. Особливого характеру вона набула в Дрогобичі та Бориславі, де добували «чорне золото». За можливість контролювати «нафтовий регіон» боролися різні групи. Для досягнення цієї мети в місті вибори було сфальсифіковано. У день виборів – 19 червня – виборці, які прийшли на дільницю та виявили своє незадоволення, стали бити вікна в канторі на вул.Стрийській, де відбувалися фальсифікації на користь кандидата Льовенштайна (ставленика мільйонера Фоєрштайна). Все переросло в масові протести проти махінацій. Далі по людях відкрили вогонь. На місці було вбито майже тридцять людей та сотні поранено.
 
Було вбито і французького громадянина, вчителя дрогобицької гімназії Євгена Бартелотті (Бартелота), що мало не спричинило дипломатичного скандалу. Звістка про нечуваний дрогобицький розстріл облетіла газетні шпальти всієї імперії. Протести продовжувалися і в околицях Дрогобича, у Львові та у Відні, де мешкав головний фігурант злочину – дрогобицький «олігарх» Яків Фоєрштайн, якого оберігала австрійська влада від розправи. Міністр оборони Фрідріх фон Ґеорґі заявляв в парламенті, що жандарми й солдати ні в чому не винні. Про той час залишилася нині згадка у вигляді пам’ятної дошки на будинку «дитячого світу» (вул. Мазепи, 9), де був будинок, в якому знаходилася виборча дільниця.
 
Вашій увазі на zmistovno.com.uaми зібрали малу збірку фото, які ілюструють той час.

Похорон вчителя з французської мови Євгена Бертелота, що загинув на вул.Стрийській.За труною консул Франції, 1911 р.

вул.Стрийська. Білим хрестиком позначено агітаційний дім Льовенштайна. Фото з Tygodnilk Ilustrowany.Nr.26, 30.06.1911


Дім Якуба Фоєрштайна.Фото з Tygodnilk Ilustrowany.Nr.26, 30.06.1911


Військові біля виборчої дільниці на вул.Стрийській. Тепер тут "дитячий світ". Фото з Tygodnilk Ilustrowany.Nr.26, 30.06.1911

Стара ратуша.Фото з Tygodnilk Ilustrowany.Nr.26, 30.06.1911


Клепсидри жертв червня 1911 на стіні дрогобицького магістрату. Фото з Tygodnilk Ilustrowany.Nr.26, 30.06.1911

Дрогобицький магістрат (знаходився на місці нинішньої "філармонії", вул.Шевченка,22).Збоку на стіні клепсидри жертв, які загинули під час "кривавих виборів" у Дрогобичі. Фото з Tygodnilk Ilustrowany.Nr.26, 30.06.1911

Трупи вбитих євреїв під час "кривавих виборів" 1911 року у єврейській кістниці. Фото із книги "Prawda o wyborach drohobyckich odbytych dnia 19 czerwca 1911 r." (1911)

Поховання керівника газовні Вічинського. Фото із видання "Świat". Nr.26.1.07.1911


Олег Стецюк

 


Переглядів: 4351

Коментарі (46)
 
Ця стаття для тих, хто в Дрогобичі хотів встановити пам"ятник Австрійському лицарю, і так запопадливо вихваляв австро -угорську імперію.
Рейтинг: 15+ -9-
 
так так, 11:51 22 листопада 2018 р.
 
Памятник не австрійському лицарю, а лицарю-дрогобичанину, який віддав на війні своє життя, а хтось здоровя. Це памятник моєму прадідові Йосипу, драгуну, який воював на Балканах та в Італії і був двічі поранений.
Рейтинг: 18+ -11-
 
Бомко, 12:53 22 листопада 2018 р.
 
Це не пам"ятник твоєму дідові. Це пам"ятник австрійській імперії, яка ганебно анексувала території багатьох країн , в тому числі частину України. А твій дід змушений був воювати в складі австрійської армії
Рейтинг: 15+ -7-
 
До бомка, 18:01 22 листопада 2018 р.
 
Тодi чого ви так хочете у наш 4-й рейх Европейского Союзу?
Рейтинг: 4+ -10-
 
bef, 18:32 22 листопада 2018 р.
 
Дідусь придушував народно-визвольне повстання Гарібальді в Італії. Є чим пишатися активісту Майдану!
Рейтинг: 9+ -4-
 
до бомка, 19:13 22 листопада 2018 р.
 
Гарібальді і Перша світова це різні епохи. Гарібальді вмер за 10 років до народження мого прадіда. Так мій прадід воював за імперію, як і легіон січових стрільців. В УГА не пішов, бо поранення не дозволяло.
Рейтинг: 7+ -2-
 
Бомко, 20:22 22 листопада 2018 р.
 
От-от, за імперію, і тоді цікаво - це він воював за Україну чи, може, проти?
Рейтинг: 8+ -6-
 
до бомка, 21:51 22 листопада 2018 р.
 
а дім Якуба Фоєрштайна, то тепер станція Швидкої допомоги. За 100 років майже не змінився, хіба що замість бляхи на даху - шифер.
Рейтинг: 9+ 0-
 
спостерігач, 22:33 22 листопада 2018 р.
 
У роки першої світової у складі російської імперської армії воювало близько 4 мільйонів українців, у лавах австро-угорського війська близько 700 тисяч, близько мільйона з них ніколи не повернулись до рідного дому, їх могили розсіяні повсюди в Європі – на землях нинішньої Австрії, Італії, Німеччини, Польщі, Словаччини, Румунії, Білорусі, України, Сербії, Росії, України… 
 
Історична довідка.  
Представник Міністерства закордонних справ Австро-Угорщини граф О. Гойос на зустрічі в Стамбулі з членами президії Спілки Визволення України заявив, що Австро-Угорщина стоїть за визволення України з-під російської неволі, підтримує ідею державної самостійності й буде допомагати українцям у досягненні цієї мети.  
 
Висновок. Прадід Бомка воював проти Російської імперії, тобто за Україну!
Рейтинг: 6+ -9-
 
о. Андрій, 00:44 23 листопада 2018 р.
 
Який 4-ий рейх, чоловіче, у тебе повністю вже дашок поїхав. Перестань закушувати свою самогонку з тюльпанів галюциногенними грибами.
Рейтинг: 3+ 0-
 
до бефа, 10:57 23 листопада 2018 р.
 
Дуже цікава стаття, як відбувалися фальсифікації на користь кандидата Льовенштайна (ставленика мільйонера Фоєрштайна). а саме цікавіше те,  
що і втой час мутили та керували жиди а не на українйі на нашей Богом даній землі. Звістка про нечуваний дрогобицький розстріл облетіла газетні шпальти всієї імперії. Протести продовжувалися і в околицях Дрогобича, у Львові та у Відні, де мешкав головний фігурант злочину – дрогобицький «олігарх» Яків Фоєрштайн, якого оберігала австрійська влада від розправи від мирних громадян. Історія продувжується.
Рейтинг: 9+ 0-
 
антиВАТНИК, 14:29 23 листопада 2018 р.
 
Хороших імперій не буває, якщо Ваш прадід воював за Австро- угорщину, тоді чому Австрійська влада не встановлює пам'ятники українцям, а запрошую Путіна на весілля. Коли вже Ви вичавите з себе раба.
Рейтинг: 9+ -3-
 
До бомка:, 16:19 23 листопада 2018 р.
 
Любіть Україну, бо якраз Україна- центр Європи, а не навпаки! І українці- світова нація!
Рейтинг: 6+ -3-
 
Гут- ось так, 17:18 23 листопада 2018 р.
 
Австрія, Угорщина, Словаччина, Чехія країни що утворились на уламках колишньої імперії встановлюють памятники українцям та шанують вклад українців у розвиток своїх культур. Наприклад Шевченко (Відень, Прага), памятник та площа Шевченка в Будапешті, українським козакам (Відень, Леопольдсберг та Тюркеншанцпарк), Юрій Франц Кульчицький (Відень), Івану Франку (Відень - Постґассе 8, Люґер-Рінґ), Михайлові Грушевському (Відень, Кьостлерґассе 10), Лесі Українці (Відень, Флоріаніґассе 7), Костянтину Томащуку (Відень, Пелліканґассе 10), Івану Пулюю та Пантелеймону Кулішу (Відень, Скодаґассе 9), Лесю Курбасу (Відень, Штроцціґассе 40), Івану Мазепі в (Перхтольдсдорф), жертвам голодомору (Сегед Угорщина), памятник українським воякам (Ліберец Чехія) 
 
Путіна запросила не Австрія а завербований агент Росії, який тимчасово виконує обовзки глави австрійського МЗС.
Рейтинг: 9+ -1-
 
Бомко, 17:24 23 листопада 2018 р.
 
у Відні на Шварценбергпляц стоїть пам’ятник росіянам (більшовикам) і щось ні де не бачив пам’ятника Українцям. У 1848 році росіяни допомогли австріякам задушити повстання у Австро-Угорщині. Так що всі окупанти однакові.
Рейтинг: 8+ -4-
 
почитав здивувався, 17:28 23 листопада 2018 р.
 
Австрійці вважають що памятник на Шварценбергплац встановлений в честь пошанування полеглим визволителям Австрії від фашизму. До речі у Австрії весною 1945 загинули вихідці з колишнього, Комарнівського району Дрогобицької області - с. Новосілка Опарська, с. Вербіж, с. Грімне. На жаль їм, та багатьом іншим нашим землякам не вдалось уникнути призову в червону армію і вони склали свої голови на берегах Дунаю. Це їм памятник.
Рейтинг: 4+ -1-
 
Бомко, 17:38 23 листопада 2018 р.
 
Австріяки були такими самими окупантами як і інші. З часу розподілу Польщі в кінці 18 століття австріяки заселяли українські землі німецькими колоністами – поселення Брігудау (Ланівка), Гассендорф (Уличне), Угартсберґ (Біля Гірского), Йозефсберг (Коросниця), Нойдорф (Нове Село), Кенігзау (Рівне), Кайзердорф (Калинів) та інші. Коли українці тяжкою працею працювали на панщині а після її скасування тяжко працювали щоб заробити на клаптик землі, німцям землю роздавали за дармо.
Рейтинг: 6+ -2-
 
перехожий, 17:54 23 листопада 2018 р.
 
Чи можна вважати окупантами Українців які на прохання австро-угорської влади заселяли знелюднені від епідемії землі Хорватії, Боснії та Сербії що були підконтрольні імперії. Чи можна вважати окупантами українців які добровільно освоювали землі південного Сибіру та заселяли Зелений клин, степи Казахстану. Чи є окупантами українці Австралії, Канади, США, Аргентини, Бразилії, Уругваю та Парагваю. А сьогоднішні заробітчани які залишаються на "ПМЖ" на чужині теж окупанти ?
Рейтинг: 7+ -1-
 
Бомко, 18:02 23 листопада 2018 р.
 
Українці які заселяли далекі землі чи то на Далекому сході чи в Канаді, чи в Хорватії не ламали місцеве населення через коліно не вводили там державною мовою Українську, не нав’язували свої звички, свій устрій, не принижувала інші нації. А чи то росіяни чи австріяки одразу робили свою мову державною і заставляли на ній говорити усіх, вводили свої свята, свої звички, закривали церкви і …
Рейтинг: 9+ 0-
 
бомкові, 18:12 23 листопада 2018 р.
 
Не лише не погоджуюсь, а категорично заперечую.  
Для того щоб дисткутувати на цю тему рекомендую прочитати дослідження про права українців щодо вживання рідної мови в органах держав­ного управління та судах Австро-Угорщини К. Левицького, В. Лукича (Володимира Левицького) Ю. Семигинівського, М. Здерковського, професора права С. Дністрянського.  
 
Мовне питання Австро-Угорщини ргулювала ст. 19 Конституції, прийнята 21 грудня 1867 р. яка проголошувала: «Всі наро­ди держави рівноправні й кожен нарід має непорушне право берегти й розвивати свою національність і мову. Держава визнає рівноправність усіх вживаних у краї мов у школі, уряді та приватному житті. В краях, де живе кілька народів, мають бути прилюдні установи навчання так уладжені, щоби кожен з тих народів одержав потрібні засоби для науки в своїй мові без силування до вивчення другої краєвої мови» 
 
Ваші міркування спростовуються протоколами засідань Галицького крайо­вого сейму у Львові та додатками до них із проектами нормативних актів. У них засвідчено хід дискусій щодо використання української мови на засіданнях сейму та в органах державного управління Галичини в з 1861 до 1918 р.  
Дійсно більш вживаною була німецька мова, як мова панівного класу, мова політичних еліт, мова центральних органів державної влади і збройних сил, а також засідань Австрійського парламенту.  
Крім цього цісарський патент № 260 від 27 грудня 1852 р. , яким було визначено, що «німецька мова є мовою оголошуваних законів у Віснику законів держави, німецький текст закону, який є виключно автентичним, і постановляє, що вказаний вісник виходить лише німецькою мовою, а переклад крайовими мова­ми має бути надрукований в крайових урядових вісниках».  
 
5 червня 1869 р. , було прийняте розпорядження №2354, згідно з яким поляки і українці мали одинакові права щодо вживання та використання своїх мов на теренах Східної Галичини. Розпорядження Міністерства юстиції від 9 липня 1860 р. №10. 340. визначало, що в судовому окрузі Галичини та Буковини, який належить до Львівського апеляційного суду, польська і руська мови є «краєвими мовами», тобто мають рівнозначний правовий статус.
Рейтинг: 6+ -2-
 
Бомко, 18:34 23 листопада 2018 р.
 
Стаття про те, як одні жиди перестріляли інших, викликала дебати про якийсь пам'ятник і плавно перейшла до становища української мови в Австро-Угорщині. Добре є.
Рейтинг: 3+ -2-
 
Арбітр, 18:47 23 листопада 2018 р.
 
Стріляли не жиди, а в основному словаки та мадьяри. Саме ці нації були найбільш представлені у військовій частині в Дрогобичі на початку 20 ст.  
Про те що окремі можновладці Мойсеєвої віри причетні до організації кривавих подій я дізнався з публікації.  
 
Я увязався у дискусію бо володію темою яку підіймає опонент.  
Я не маю наміру відбілювати чи славити бабусю Австрію, я лише спростовую твердження опонента.
Рейтинг: 7+ -2-
 
Бомко, 19:23 23 листопада 2018 р.
 
Хлопці, всі старі люди казали, що *за Австрії* українців як націю НЕ принижували. Цілком протилежне було *за Польщі*. Про *за москалів* навіть не говоримо.
Рейтинг: 8+ -1-
 
Хто є хто?, 19:43 23 листопада 2018 р.
 
Хто є хто, Ви цілком праві.  
Спробую пояснити чому у польщі була національна та релігійна дискримінація.  
Близько 130 років поляки не мали державності і після першої світової вони її вибороли зброєю у тому числі в українців. Українці чинили супротив навіть будучи переможеними тож щоб подолати цей супротив Варшава проводила національну політику полонізації. Те що зараз робить кацап в Криму. Давить все що не рускоє.  
Однак на місцях, зокрема на дрогобичині, українці і поляки мирно спііснували, про це свідчать численні міжнаціональні родини. На рівні держави дійсно дискримінація була. Хто не хрещений в костелі і не мав польської метрики то на державну роботу годі було розраховувати. Навіть на залізницю було важко влаштуватись. То ж щоб собі зарадити люди потехенько ставали "поляками". Пізніш їхні нащадки у такий спосіб ставали " комуністами". Для прикладу Віра Байса це христоматійний приклад пристосуванця.  
 
Однак хотілось би повернутись до дискусії з приводу розвідки Олега Стецюка.  
Чи він не читає цей сайт? Йому достатньо змістовного?
Рейтинг: 4+ -4-
 
Бомко, 20:22 23 листопада 2018 р.
 
О так, тепер в усьому мірою відліку є Росія.  
Тобто, за Вашою логікою, Австро-Угорщина ДОБРОВІЛЬНО надала б самостійність і незалежність Галицьким землям, що входили до її складу. Тому і треба було воювати за неї, зміцнювати її, так? Ха-ха!
Рейтинг: 6+ -2-
 
до о. Андрій, 20:58 23 листопада 2018 р.
 
Дякую о. Андрію за підтримку, однак хотів би де що прояснити. Австро-Угорщина проводила політичні загравання з СВУ даючи обіцянки, однак жодної офіційної політичної заяви з цтого приводу не зробила. У випадку перемоги над Росією Відень був готовий визнати незалежність Наддніпрянщини, в той час про Галичину, та Буковину мова не йшлась. Ці землі могли розраховувати лише на автономію, на зразок Угорської. Адже це королівство імперії володіло найбільшою автономією. На мою думку обіцянки графа Гойоса в Стамбулі це наміри посилити сепаративні тенденції в Росії і не більше.  
Та й ідея створення Українського гетьманату виношувалась Віднем шляхом підсунути гетьманом Василя Вишиваного - ерц-герцого Вільгельма фон Габсбурга.
Рейтинг: 4+ -1-
 
Бомко, 21:27 23 листопада 2018 р.
 
Оце вже більш реалістично.  
Лишився один крок для раціональної відповіді на конкретне питання - за чи проти України воювали галичани в австро-угорських лавах?
Рейтинг: 3+ -1-
 
До Бомко, 21:27 23 листопада 2, 21:51 23 листопада 2018 р.
 
Відповідь на Ваше питання можна давати у кількох площинах.  
З позиції міжнародного права - не маючи своєї держави українці воювали за ті панства у військах яких служили.  
З позиції любові до малої батьківщини - українці воювали за свою землю захищаючи її від сплюндрування противником.  
З позиції інтересів майбутньої держави - українці Австро-Угорщини воювали з основним та постійним ворогом української державності - Московією, а українці Росії за неї.  
 
З позиції основних людських цінностей - війна між українцями що воювали по обидві сторони фронту це трагедія. Цифри привів о. Андрій.  
Те саме стосується і другої світової. Наприклад в моїй родині - один дід воював в червоній армії, інший - спочатку у 39 в польській, а пізніш в УПА, його ж двоюрідні брати - спершу в червоній 44-45, а після повернення з фронту пішли в ліси в УПА.  
Інші двоюрідні брати спершу в УПА, а потім в так званих стрибках.  
Бабин брат в УПА, де й загинув.  
Один з двоюрідних братів баби був у Комарному розстріляний німцями як заручник за акції УПА.  
Бабиної сестри чоловік - спершу в польській армії, пізніш служив в українській поліції, тобто на німецьку адміністрацію, а потім в УПА, де й загинув.  
Один з родичів - у французькому іноземному легіоні в Африці, бо перед війною поїхав у Францію на заробітки і там завербувався в легіон.  
Інший родич - воював в червоній польській партизанці в районі Рави Руської та Томашова - проти німців, УПА та армїї крайової.  
Сирота що виховувався у сімї моєї баби - ймовірно в дивізїї вафен сс Галичина, з війни не повернувся.  
Брат іншої баби, яка родом з Наддніпрянщини - служив у військах НКВД у самому Кремлі , на фронті не був. Його, а від так і моєї баби сестри чоловік обороняв блокадний Ленінград.  
Чоловіки інших сестер в червоній армії.  
 
Хтось заслуговує на памятник, хтось на прощення.  
 
А у Ваших родинах було по іншому?
Рейтинг: 7+ 0-
 
Бомко, 04:28 24 листопада 2018 р.
 
Якщо пам'ятник У Відні встановлено Українцям з Дрогобицької області, тоді чому пише на ньому, що це визволителям з Червоної армії. Нехай напишуть Українцям. Не маніпулюйте. А чи знаєте Ви що при розвалі імперії у Львові Австрійський намісник категорично відмовився передати владу Українцям, а хотів передати полякам, і тому ЗУНР утворилася через силове захоплення влади у Львові. А чи знаєте наслідки революції " " весна народів" , скільки було знищено Українців. І. т. д
Рейтинг: 0+ 0-
 
До Бомка, 10:25 24 листопада 2018 р.
 
Не знаю. Скажіть, а краще вкажіть джерело де прочитати про жертви серед українців під час "весни народів"
Рейтинг: 2+ -1-
 
Бомко, 11:05 24 листопада 2018 р.
 
До Бомка. Виглядає, що це ваша родина - суцільні *пристосуванці*.
Рейтинг: 3+ -4-
 
Дрогобичанка, 11:31 24 листопада 2018 р.
 
В принципі так. Як і ваша
Рейтинг: 4+ -1-
 
Бомко, 12:19 24 листопада 2018 р.
 
На рахунок пристосуванців. Моя баба Марія у 1933 році на Черкащині пристосувалась їсти лободу та гриби гнойовики і вижила, а от її мати, моя прабаба, та брат, а також багато односельчан не змогли пристосуватись, на жаль. Царство їм Небесне.
Рейтинг: 4+ 0-
 
Бомко, 12:35 24 листопада 2018 р.
 
ви вси нащадки селюхив :grin :grin :grin :grin
Рейтинг: 1+ -6-
 
cfg, 19:55 24 листопада 2018 р.
 
Дрогобичанка, 11:31 24 листопада 2018 р.  
 
Слово *пристосуванці* вжито не зовсім коректно. Моя давня родина також велика, і були у ній і "бєлиє" і "красниє". І нема у цьому чогось надзвичайного.  
До прикладу, теперішня війна. Часто вона розділила родини, навіть рідних людей, що стали ворогами. Бо у кожного своє бачення. Де ж тут пристосуванство? Серед моїх сусідів можна навести конкретні приклади.
Рейтинг: 8+ 0-
 
Наталія, 23:19 24 листопада 2018 р.
 
до "cfg, 19:55 24 листопада 2018 р.  
 
а ви, мабуть, з царської родини і "голубих кровєй"?
Рейтинг: 5+ -3-
 
Наталія, 23:22 24 листопада 2018 р.
 
Про яку коректність Ви говорите? Наталіє, у цього дописувача немає української кирилиці на гаджеті.
Рейтинг: 2+ -1-
 
о. Андрій, 08:04 25 листопада 2018 р.
 
до  
почитав здивувався, 17:28 23 листопада 2018 р. Придусити повстання, маючи військову силу та зброю не надто великий подвиг росіян. Аот врятувати Відень від спалення татарами та навчити потім європейців культури кавоманіїї-це величезна заслуга нашого земляка-Ю. Кульчицького! Він вартує того пам'ятника у Відні!
Рейтинг: 2+ -1-
 
Анатолій, 11:24 25 листопада 2018 р.
 
З усіх коментіх, та й з тексту недолугого графомана від історії простежується одне - нерозуміння історії та ксенофобія, зокрема - антисемітизм. Чого вартує хіба словечко "жиди" замість загальноприйнятого, необразливого євреї? Що "Безсенсовно", що цей - сайти, що відвертають міщан від правди про місто та розпалюють ворожнечу.
Рейтинг: 2+ -1-
 
Коментаторам, 07:46 26 листопада 2018 р.
 
Я так бачу вас так й тяне до нашого 4 рейху, Британiя вже втекла, зараз в Европi всим заправляе Нiмеччина, i як би не окупацiйна армiя США, то ми би тут не союз робили скритий 4-й рейх, а вiдкрито на весь свiт iмперiю Нiмеччини.
Рейтинг: 1+ -1-
 
bef, 08:14 26 листопада 2018 р.
 
Їдливо зіпсувати повітря це твоя сутність дописувачу "Коментаторам".
Рейтинг: 1+ -1-
 
Графоман від історіії, 09:35 26 листопада 2018 р.
 
. Кількість корисних ідіотів в Дрогобичі значно переважає середню кількість по Украіні. З ними неможливо дискутувати. Це представники ДПІ, які вважають себе завжди правими в останній інстанціі. А є тупими, як валянки. Зле коли не розуміють очевидних речей. Дрогобичани вас підтримують.
Рейтинг: 3+ 0-
 
Бомкові, 10:16 26 листопада 2018 р.
 
Клоун bef далі про рейх, про якусь німецьку імперію. Ти на всю голову ї6анько, пухом тобі земля :grin
Рейтинг: 2+ 0-
 
:grin, 08:03 27 листопада 2018 р.
 
про шо тєма ? я ніц не поняв :?  
курча пишіть чітко, например "хлоп забив хлопа" або "баба скочила на кобилу і та здохла" 
Короче автор теми дебіл, кончений, його треба посадити на патик дупою або лібше посадити на 100 років за грати, падлу, воно мозги виносить як курва :(
Рейтинг: 0+ -3-
 
Йожеки наступають, 09:33 27 листопада 2018 р.
 
Автор теми пристойний дослідник. І дискусія цікава. Може Бомко щось написав би
Рейтинг: 2+ 0-
 
о. Андрій, 10:26 27 листопада 2018 р.
 
Грiну, пух сьогоднi тобi, приготовив, коли тобi занести, а то лопата простоюе?
Рейтинг: 0+ 0-
 
bef, 21:26 29 листопада 2018 р.
Додати коментар
Ім’я:
Коментар:

 
© 2008-2024 Дрогобич Інфо → (сайт працює 5796 днів)