"Теплі" кредити для населення

Надрукувати
Юридична консультація
Написав(ла) Олесь Рупінський   
03.04.2017
Гроші на енергоефективністьДоброго дня, давно не готував статей для ДрогІнфо по юридичній тематиці. Проте отримав запит від адміністрації сайту підготувати правову консультацію щодо так званих "теплих кредитів" - державних програм по стимулюванню заходів по покращенню енергоефективності.
Тож почнемо…


Правова сторона питання

Нормативне врегулювання: на сьогоднішній день питання відшкодування вартості "теплих кредитів врегульоване:

- Постановою КМУ №243 від 01.03.2010 р. "Про затвердження Державної цільової економічної програми енергоефективності і розвитку сфери виробництва енергоносіїв з відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива на 2010-2017 роки"

- Постановою КМУ №1056 від 17.10.2011 р. "Деякі питання використання коштів у сфері енергоефективності та енергозбереження"

- Іншими підзаконними актами перелік яких розміщено за посиланням - http://saee.gov.ua/uk/regulations

- Щодо Львівської області на місцевому (обласному) рівні дане питання врегульоване програмою енергозбереження для населення Львівщини - №330 від 27.12.2016 – посилання http://saee.gov.ua/sites/default/files/docs/Програма%20населення%2017-20.docx

- Для м. Дрогобича міською програмою прийнятою 06.10.2015 р. (згідно відомостей сайту Держенергоефективності - http://saee.gov.ua/uk/programs/region/13/552#programs) хоча дану програму мені віднайти не вдалось, та й навряд чи вона може бути цікавою внаслідок незначного відсотку списання


Аналіз правової складової


Суть програми зводиться до відшкодування частини суми кредиту (декларовані до 70 %) та врегульована Постановами КМУ № 243 від 01.03.2010 р. та №1056 від 17.10.2011 р. Зокрема передбачено відшкодування

- в розмірі 40% від суми кредиту для об'єднань співвласників багатоквартирних будинків у разі придбання ними:

обладнання і матеріалів для облаштування індивідуальних теплових пунктів, у тому числі регуляторів теплового потоку за погодними умовами та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них;

обладнання і матеріалів для проведення робіт з термомодернізації внутрішньобудинкових систем опалення та систем гарячого водопостачання;

теплонасосної системи для водяної системи опалення та/або гарячого водопостачання та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до неї;

системи сонячного теплопостачання та/або гарячого водопостачання та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до неї;

обладнання і матеріалів для модернізації систем освітлення місць загального користування (у тому числі електропроводки, автоматичних вимикачів, ламп (крім ламп розжарювання), патронів до них);

вузлів обліку води (гарячої, холодної) та теплової енергії, зокрема засобів вимірювальної техніки (приладів обліку, лічильників), приладів-розподілювачів та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них;

багатозонних (багатотарифних) приладів обліку електричної енергії (лічильників активної електричної енергії) та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них;

обладнання і матеріалів для проведення робіт з теплоізоляції (термомодернізації) зовнішніх стін, підвальних приміщень, горищ, покрівель та фундаментів;

світлопрозорих конструкцій з енергозберігаючим склом (крім однокамерних), у тому числі вікон та балконних дверей у квартирах, для місць загального користування (під'їздів), підвалів, технічних приміщень, горищ, та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них;

дверей для місць загального користування (під'їздів), підвалів, технічних приміщень, горищ та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них;

Проте дана сума відшкодування обмежена 14000 гривень в розрахунку на одну квартиру багатоквартирного будинку за одним кредитним договором.

- В розмірі 20 % від суми кредиту для фізичних осіб у разі придбання котлів з використанням будь-яких видів палива та енергії (крім природного газу та електроенергії) та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них. Сума відшкодування обмежена 12000 гривень за одним кредитним договором

В розмірі 35 % від суми кредиту у разі придбання фізичними особами для обладнання одно- та двоквартирних житлових будинків:

- радіаторів водяної системи опалення, регуляторів температури повітря (в тому числі автоматичних), та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них;

- рекуператорів теплоти вентиляційного повітря та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них;

- теплонасосної системи для водяної системи опалення та/або гарячого водопостачання та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до неї;

- системи сонячного теплопостачання та/або гарячого водопостачання та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до неї;

- вузлів обліку води (гарячої, холодної), зокрема засобів вимірювальної техніки (приладів обліку, лічильників) та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них;

- багатозонних (багатотарифних) приладів обліку електричної енергії (лічильників активної електричної енергії) та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них;

- обладнання і матеріалів для проведення робіт з теплоізоляції (термомодернізації) зовнішніх стін, підвальних приміщень, горищ, покрівель та фундаментів;

- світлопрозорих конструкцій з енергозберігаючим склом (крім однокамерних), у тому числі вікон та балконних дверей, та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них;

для квартир у багатоквартирних житлових будинках:

- радіаторів водяної системи опалення, регуляторів температури повітря (в тому числі автоматичних) та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них;

- вузлів обліку води (гарячої, холодної) та теплової енергії, зокрема засобів вимірювальної техніки (приладів обліку, лічильників) та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них;

- багатозонних (багатотарифних) приладів обліку електричної енергії (лічильників активної електричної енергії) та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них;

- світлопрозорих конструкцій з енергозберігаючим склом (крім однокамерних), у тому числі вікон та балконних дверей, та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них;

Найбільш цікавою є пропозиція для об'єднання співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельних кооперативів, у багатоквартирних будинках яких зареєстровані (фактично проживають) фізичні особи які отримують субсидії. Розрахунок суми відшкодування для такого випадку здійснюється по формулі:

P = 40% х (Nз - Nс)/Nз + 70% х Nс/Nз,
де Р - розмір відшкодування, відсотків;
Nз - загальна кількість квартир багатоквартирного будинку;
Nс - кількість квартир багатоквартирного будинку по яких призначені субсидії.

В даному випадку, якщо у всіх квартирах багатоквартирного будинку призначені субсидії то ОСББ або інша управлінська структура можуть розраховувати на 70% відшкодування але не більш як 14000 гривень в розрахунку на одну квартиру багатоквартирного будинку за одним кредитним договором. При цьому кредитні кошти можуть бути використані на обладнання котре зазначено вище для ОСББ.

Отримати кредити по яким можливі такі списання може лише в уповноважених банківських установах. До таких відносяться лише Ощадбанк, Укрексімбанк, Укргазбанк, Приватбанк. При цьому для отримання відшкодування потрібно, щоб на все придбане обладнання та виконані роботи були видані відповідні підтверджуючі документи.

В принципі пропозиція виглядає непогано. Проте на практиці все на так райдужно …


Практичний аспект питання


Розуміючи, що в нашій країні одне пишуть, а інше роблять (" Хотели как лучше вышло как всегда" В.С. Черномырдин), я вирішив перевірити як вказані норми реалізовані на практиці. В результаті ми маємо чотири уповноважені банки. Я перетелефонував на "гарячі лінії" кожного з них. Перші результати підтвердили мій скепсис – Укргазбанк не надає дані кредити з 31.03.2017 р. Укрексімбанк хоч і є уповноваженою установою проте їх взагалі ніколи не надавав, начебто розробляє програму їх видачі. Залишилися Приват та Ощад.

Перед тим, як описати нюанси "теплих" кредитів в цих банках хотів би пояснити основне застереження до такого роду кредитних програм від держави. Практика компенсації витрат по кредитам зі сторони держави в Україні не нова. Назвати її позитивною не можливо. Зокрема було створену цілу спеціалізовану державну установу – Державну іпотечну установу, яка мала стимулювати іпотечне кредитування через відшкодування частини коштів сплачених по іпотечних кредитах. Також була програма так званих молодіжних кредитів – відшкодування витрат для молодих сімей по іпотечним кредитам. Хто понадіявся на "поле чудес" від держави по цим програмам, як правило жорстоко поплатився так як суть цих програм зводилась до того, що позичальник отримував кредит на ринкових (а в багатьох випадках і вище чим ринкові) умовах. На нього покладався обов'язок платити повну суму згідно умов договору. А держава повертала частину цього платежу на рахунок позичальника. Проблема була в тому, що банку позичальник повинен платити регулярно, а от держава йому відшкодовувала не регулярно. При цьому відсутність відшкодування від держави не припиняло обов'язку платити банку. Відтак, при отриманні таких кредитів люди розраховували на платіж з врахуванням відшкодування та відповідно планували витрати. А отримували повну суму до сплати та надію, що колись держава, можливо, щось відшкодує. Проблема була в тому, що перші внески люди вносили за рахунок власних коштів. Сплативши в такому режимі (банку – повний платіж, від держави – "0") деякий час вони ставали заручниками банку так як, значні суми уже внесені за майно, а борг росте так як позичальник не отримує запланованої компенсації від держави. По суті діюча програма "теплих кредитів" мало чим відрізняється від описаних вище випадків. Проте є нюанси на які варто звернути увагу.

Отож Приват пропонує "теплі кредити" по програмі "Оплата частинами" в принципі непогана програма так як фактичної переплати не має. Сума кредиту розбивається на частини з помісячним погашенням. Держава, як мені повідомив оператор, відшкодовує протягом 14 днів на рахунок Привату певну суму коштів – відсоток який відшкодовується розраховується в залежності від придбаного обладнання. Нюанс є в тому, що при такій схемі в позичальника обмежений вибір постачальників – лише партнери Привату які погодились на співпрацю по програмі "оплата частинами" їх є 4-5 магазинів. Ціни в них такі, що різниця між ними та тими, що можна отримати в гуртових магазинах, чи приватників, які возять товари з за кордону повністю нівелює суму відшкодування. Єдина перевага, яка мені дійсно сподобалась це цілком бездокументарна форма отримання кредиту – не потрібно йти в банк та досить швидкі декларовані строки виплати компенсації державою, як воно насправді сказати важко. Насторожило те, що оператор запевнив, що Привату про мене все відомо – показники лічильника, сума субсидії, сума доходу, джерела доходу і т.п. Додатково треба зважити на те, що це Приват з його заморочками та пресінгом у разі прострочок, можливими прихованими чи не однозначними умовами кредитування. Хоча базова умова "оплати частинами" все таки це дійсно безвідсоткова розстрочка, за умови погашення власними коштами.

Ощад пропонує відшкодування в розмірі 35%, дозволяє вибрати постачальника обладнання, разом з тим має перелік рекомендованих, проте не обов'язкових. З практики скажу, що з документами доведеться побігати значно більше ніж в Приваті. Додатково, що мене найбільше насторожило, оператор повідомив, що відшкодування від держави слід чекати не раніше ніж через 3 місяці після отримання кредиту. При цьому ці 3 місяці позичальник повинен платити на базових умовах виходячи з повної суми кредиту.

Згідно офіційної статистики, програма працює ніби стабільно, Львівщина з суттєвою перевагою в лідерах. Проте чи буде дана програма діяти довго, вірніше чи на довго вистачить коштів для покриття відшкодувань сказати важко. Відповідно до постанови КМУ від 8 лютого 2017 р. № 69 на весь 2017 р. для відшкодування виділено лише 430 млн. грн. Для порівняння в 2015 для цих цілей було визначено обсяг фінансування в розмірі 102,43 млрд. грн. – чи реальний цей показник, мені не відомо, але принаймні такі відомості містяться в офіційному документі.

На моє переконання ідея програми не погана, особливо для ОСББ, проте чи на практиці все так добре як це написано, сказати важко. Але покращувати енергоефективність квартир та будинків потрібно – це еволюційний шлях та шлях до енергетичної незалежності держави.

Переглядів: 2426

Коментарі (9)
 
Спасибо за толковый анализ по кредитам на энергосбережение. Тема особенно ценна для домов сравнительно новых , где то до 35 лет, в которых в основном обитает типа средний класс. А вот хрущевки эту тему не потянут поскольку в них на 70 % живут нищие пенсионеры, для которых кредиты неподъемные. И здесь государство должно вместе с местными властями предвидеть дополнительные завлекалочки для хрущевок , типа какой то программы капитальной реконструкции сталинок и хрущевок.
IP: 178.212.97.178 | Ukraine, Lviv
Рейтинг: 5+ -2-
 
Вже не маскаль, 19:44 03 квітня 2017 р.
 
Може хтось з читачів брав такий кредит, то поділіться досвідом, будь ласка. Позитивним чи гірким.
IP: 91.124.231.115 | Ukraine, Lviv
Рейтинг: 3+ -1-
 
Наталія, 23:37 03 квітня 2017 р.
 
До Вже не москаль - схожа програма діяла в Польщі, причому була спеціально розроблена для панельних будинків - ефект мені сподобався - був в Ряшіві в спільному районі - здивувався чому там такі задбані будинки, хоча на вигляд панельки радянського проекту - виявляється їх утеплили ззовні та помалювали - ефект дуже гарний, прийому ЄС компенсувала більшу частину витрат
IP: 185.26.183.80 | Europe
Рейтинг: 4+ -2-
 
, 06:55 04 квітня 2017 р.
 
В хрущевках не только нищие пенсионеры, а и нищий работоспособный люд, кроме тех кто моет унитазы в Европе, остальные или седят на нищенские зарплаты(после майдана просто смешные) или без работы, так как работы в Дрогобыче нет, остались только перекупы.
IP: 82.145.222.3 | Europe
Рейтинг: 10+ 0-
 
вже не москалю, 10:13 04 квітня 2017 р.
 
А до чого тут Черномирдин і наша країна? Може автор поплутав де живе?  
"Розуміючи, що в нашій країні одне пишуть, а інше роблять (" Хотели как лучше вышло как всегда" В. С. Черномырдин)" ?
IP: 185.42.130.24 | Ukraine, Lviv
Рейтинг: 4+ -3-
 
, 11:29 04 квітня 2017 р.
 
Даремно видаляєте коментарі. Мало того, що цей "правник" безграмотний і не знає рідної (якщо рідна) мови, то ще й плутає Україну з коханою для сайту Росією.
IP: 176.104.184.126 | Ukraine, Lviv
Рейтинг: 2+ -9-
 
До редакції, 19:32 04 квітня 2017 р.
 
До "Dracula" Черномирдін свій крилатий вислів (який ви абсолютно не правильно переклали) адресував не до країни а до чиновників, які як російські так і українські працюють по описаній схемі. І, якщо Вас з цілої статті збурив лише Черномирдін, прочитайте останній коментар про "українчів" - це про вас.
IP: 46.211.120.193 | Ukraine
Рейтинг: 6+ -2-
 
, 08:29 05 квітня 2017 р.
 
Треба бути дурнем що б вірити цій владі. Вас надурять.
IP: 95.132.18.154 | Ukraine
Рейтинг: 5+ -1-
 
с, 20:34 05 квітня 2017 р.
 
В Дрогобичі нема вже робочоі сили , а не роботи.  
Такий дефіцит призведе до росту заробітніх пла і цін на продукцію
IP: 178.210.130.221 | Ukraine, Lviv
Рейтинг: 0+ 0-
 
, 17:06 09 квітня 2017 р.
Додати коментар
Ім’я:
E-mail:
Коментар:

 
© 2008-2018 Дрогобич Інфо → (сайт працює 3640 днів)